Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در ادامه همه ارگهای تاریخی محل اقامت پادشاهان و حاکمان در جای امن بود،  بویژه در ایران و افغانستان تقریباً همه شهرهای بزرگ ارگ داشتند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ارگ ریاست جمهوری افغانستان
تصویر ارگ ریاست جمهوری افغانستان،  عکس شماره 4252.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان
لوگو افسانه ها و آیینهای گذشته فراموش نشود،  عکس شماره 1531.
این برگه بشماره 1007 پیوست لینک زیر است:
ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان
      ارگ ریاست جمهوری افغانستان که ارگ شاهی هم نامیده می شود،  در ۱۸۸۰ میلادی،  زمان سلطنت عبدالرحمن‌خان، ارگ شاهی در ۸۳ هکتار زمین در منطقه وزیر اکبرخان در شمال شرق کابل برای کار و زندگی خانواده سلطنتی بنا شد،  و اینک به ریاست جمهوری رسیده است.
      ارگ شاهی دارای چهار کاخ‌ است.  قصر گلخانه،  که همینک به عنوان مقر ریاست جمهوری و ادارات مربوط به ریاست جمهوری استفاده می‌شود.  قصر سلام خانه،  قصر دلگشا،  قصر حرم سرای،  دفاتر داخل ارگ.
      در گذشته حصاری این ارگ بزرگ را در بر می‌گرفت،  که تاکنون آثار آن دیوارها باقی است. برای ورود به داخل شهر، 6 دروازه وجود داشت،  که هر یک با اسامی خاص شناخته می‌شد.  دروازه کندهاری که در دهمزنگ امروزی قرار داشت.  دروازه سردار جهان خان در قسمت سلام خانه،  اسپینه دروازه،  دروازه پیت در پشت مسجد عیدگاه،  دروازه گذرگاه،  و دروازه لاهوری،  بعضی از پیران کابل در خاطراتشان از آن یاد می‌کنند.
      مرکز حکم رانی پادشاه در بالاحصار قرار داشت.  قبل از زمامداری «عبدالرحمن خان» برای سکونت شاه مکان مناسبی وجود نداشت.  بالاحصار و ارگ شیرپور در جنگ‌های افغانستان و انگلیس آسیب دیده و قسمت‌هایی از آن سوخته بود.
      در زمان حکمرانی امیر شیرعلی خان کار ساخت قلعه شیرپور به دستور وی آغاز شده بود،  اما با حمله انگلیسی‌ها به کابل در سال 1878،  امیر به شهر مزار رفت و کار ساخت و ساز ارگ ناتمام باقی ماند.
      زمانی که امیر عبدالرحمان خان از شمال به کابل آمد و قدرت را در دست گرفت،  برای سکونت پادشاه مکان مناسبی وجود نداشت.  عبدالرحمن خان شب اول را در منزل غازی عبدالله خان وردک سپری کرد،  که در ده افغانان کنونی قرار داشت.
      امیر عبدالرحمان خان در سال 1299 هجری قمری طرح ساخت ارگ را روی دست گرفت.  در این زمان شاه به خاطر تنظیم امور نظامی به جلال آباد سفر کرد،  و چندی در جلال آباد ماند.
      امیر به پسر بزرگ خود نامه فرستاد و از وی خواست،  که در مشورت با مشاورین کار ساخت ارگ را در محل امروزی آغاز کند.  بالاخره کار ساخت ارگ توسط تعدادی از معماران ماهر و ورزیده در سال 1300 هـجری آغاز شد.
      در منطقه‌ای که امروز ارگ قرار دارد،  قبلاً آبادی وجود نداشت،  بلکه یک دشت خاکی بود.  در قسمتهایی از این منطقه مزرعه و باغ وجود داشت،  و در اطراف آن بیابان واقع شده بود.
      اتحادیه جوانان افغانستان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت:  در منطقه ده افغانان فعلی یک بازار کوچک وجود داشت،  محله وزیر محمد اکبر خان مینه دشت بود،  که بعدها در زمان غازی امان الله خان اولین فرودگاه در آنجا تاسیس شد.
      هم زمان با ساخت ارگ برخی تعمیرات دیگر نیز انجام گرفت.  یکی «بستان سرای» نامیده می‌شد،  که در پارک زرنگار کنونی قرار داشت،  و امروز مزار امیر عبدالرحمان خان در آن جا قرار دارد.
      تعمیر دیگر که امیر عبدالرحمان خان در آن جا زندگی می‌کرد،  «گلستان سرای» نامیده می‌شد،  که در مقابل وزارت آموزش و پرورش و در محوطه امروز شهرداری کابل واقع شده بود.  این دو بنا در آن زمان مربوط به ارگ می‌شد.
      در حال حاضر برخی تاسیسات ارگ در نقش شهری کابل امروز موجود نیست.  بعضی از این تعمیرها از بین رفته و برخی به شکل اصلی ترمیم شده و تاکنون باقی است.  در حال حاضر بعضی از این تعمیرها در داخل ارگ،  و بعضی دیگر در بیرون از محوطه ارگ قرار دارد.
      به عنوان نمونه قصر «استوری» در وزارت خارجه قرار دارد،  و در قصر ناک باغ، آرشیو ملی جابجا شده است.  قصر زین العمارت به قصر صدارت کنونی اطلاق می‌شد،  که از سوی نایب السلطنه «نصر الله خان» ساخته شده است.
      از لحاظ موقعیت ارگ در نقطه مرکزی شهر کابل واقع شده است.  در جهت شرق ده افغانان، سمت شمال غرب محله مراد خانی موقعیت دارد.  در مقابل ارگ جاده‌ای وجود دارد،  که در طرف دیگر آن وزارت معادن، اداره امور و وزارت دفاع ملی قرار دارد.
      در شمال شرق ارگ چهار راه آریانا،  و در طرف دیگر آن هتل آریانا،  و اداره آمار مرکزی قرار دارد.  از قسمت شمال جاده عمومی عبور کرده،  و در آن سوی دیگر جاده لیسه امانی،  و منازل مسکونی منطقه وزیر اکبر خان واقع شده است.
      در غرب ارگ وزارت خارجه،  سفارت چین و دفاتر سازمان ملل متحد قرار دارند،  و در نقطه جنوبی عزیزی سنتر و بناهای دیگر است.  اولین ساختمان ساخته شده در داخل ارگ،  کوتی باغچه نامیده می‌شود،  که کار ساخت آن در سال 1304 هجری قمری تکمیل شد.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان
تصویر ارگ ریاست جمهوری افغانستان،  عکس شماره 4253.
 ……………
   برچسبها:   ارگ ریاست, ریاست جمهوری, ارگ افغانستان, ارگ شاهی, داخل ارگ, دروازه ارگ, قصر ارگ.
………….
ارگ ریاست جمهوری افغانستان
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
دوباره میسازمت وطن از دلاور دختران جاغوری، تاریخ و جغرافیای کشور افغانستان در لینک http://arqir.com/220
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
ارگ ایران   http://arq.ir
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x