Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری باید از خوبی و بدی هر مورد،  که به کشور ایران مربوط می شود گفت و نوشت.  در این زمان که ایران در خطر ترفندهای استعمار و امپریالیسم است،  باید همه آنچه که به کشور و ملت و تاریخ و جغرافیای ایران مربوط می شود،  با دقت علمی در نظر داشت.

شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری

شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری
تصویر انوش راوید در یک اثر تاریخی،  در اینجا،  عکس شماره 3227.
برگه 1300 پیوست لینک زیر است:
شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری
پرسشگر و مطالبه گر باشید،  عکس شماره ۱۶۲۵.
شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری

تعریف شمیم ایرانی

      شمیم به معنی “شبکه ملی یکپارچه ملک” بوده و برای اهداف نقشه برداری کاداستر با دقت ۵ سانتیمتری با ارتباط با ایستگاه های ثابت،  و برداشت آنی که با ارتباط مخابراتی و سیم کارت های متصل شده بر روی دستگاه های متحرک (روور)،  و در راستای پیاده سازی قانون حدنگار و یکپارچه سازی نقشه های کلی انجام میابد.
      پروژه ایجاد شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیتها یعنی سامانه شمیم،  تابستان ۱۳۹۵ در کل کشور آغاز گردید،  و با نصب ۱۴۴ ایستگاه دائم بر روی ساختمان واحدهای ثبتی در زمستان همان سال به سرانجام رسید.
      این طرح تمامی ارگانها و ادارات و حتی نقشه برداران نظام مهندسی نیز با استفاده از امکانات شمیم،  و با ایجاد ارتباط و مجوزهای قانونی اقدام به برداشت آنی قطعات خواهد شد.
      طرح سامانه شمیم گام بزرگی در راستای تهیه نقشه های ارتفاعی مسطحاتی با سرعت بالا است،  که دقت سندهای صادره را بالا خواهد برد.
      از اهداف عمومی کارهای مطالعاتی ژئودینامیکی و زمین شناسی میکروژئودوی و مطالعات جابجایی گسل و سدها و سازه های بزرگ می باشد.
      سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با داشتن بیش از ۴۴۰ واحد ثبتی و ۱۲۰۰ نقشه بردار یک بستر مناسب جهت پیاده سازی شبکه دائمی GNSS در اختیار دارد،  و با اتکا به این زیر ساخت ارزشمند توانسته است در سطح ملی اقدام به طراحی و پیاده سازی " شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها" که به اختصار "شمیم" نامیده می شود،  نموده تا ضمن تدقیق اطلاعات مکانی املاک،  زیرساختی برای توسعه استفاده از فن آوری های ماهواره ای در سطح کشور باشد.
       مزایای طرح شمیم ایجاد شبکه ملی نقشه برداری است،  که از این پس تمامی ارگان ها و سازمان ها می توانند به جهت دقت بالای سیستم با ارتباط با این شبکه نقشه دقیق تهیه نمایند،  که دارای دقت مطالعاتی بسیار بالایی است،  و به جهت آنلاین بودن و داشتن سیم کارت روی دستگاه های سیار اطلاعات و مختصات به صورت آنلاین به مرکز ارسال می گردد.
      همچنین تثبیت موقعیت املاک در کاداستر دقیق تر و صحیح تر خواهد شد،  و باعث جلوگیری از تداخل و تعارض املاک می گردد.  در عمل استقرار پلاک های ثبتی در موقعیت جهانی صحیح تر خواهد بود،   و سامانه جامع املاک و کاداستر دقیق تر،  مطمئن تر و جامع تر خواهد بود.  شمیم نقش مهمی در اجرای بهینه قانون کاداستر و حد نگاری دارد.
      از مزایای دیگر این روش، استفاده از آن در مواقع بحران از جمله سیل، زلزله و جنگ است،  که با از بین رفتن حد فاصل بین املاک و پلاک های ثبتی،  میتوان از اطلاعات و مختصات دقیق و مطمئن روش فوق،  حد فاصل و موقعیت املاک را با دقت بسیار بالایی احیاء نمود.
       شمیم در حقیقت چیزی فراتر از یک شبکه از ایستگاه های دایمی GNSS است.  شمیم ترکیبی از ایستگاه های دایمی،  نقشه برداران واحد های ثبتی و گیرنده های سیار توزیع شده بین آنها،  زیر ساختهای سخت افزاری ، شبکه و نیروی انسانی،  مدیریت کاربران، نظارت و پشتیبانی از سیستم، نرم افزار های مدیریت کاربران،  نرم افزار های واسط جهت صدور سند مالکیت و دستور العمل ها و شیوه نامه های اجرایی است.
       یکی از مزایای استفاده از شمیم این است،  که این سیستم به صورت خودکار اجازه ورود قطعاتی که به درستی برداشت نشده اند،  را نمیدهد و این مهم یکی از نقاط قوت استفاده از شمیم است.
      با اجرای این طرح امکان استفاده کاربران ثبتی و افراد ذیصلاح از سرویس ها و خدمات این طرح با بهره گیری از گیرنده های GPS فراهم خواهد شد،  و کاربران می توانند عوارض و گوشه ها املاک را با دقت مناسب برداشت و تصحیحات لازم را از سامانه مربوط دریافت نمایند.  با استقرار این شبکه در تکمیل طرح کاداستر خصوصا کاداستر زراعی و روستایی تسریع می گردد.
نمونه جی پی اس سه فرکانسه که برای شمیم استفاده می شود
تصویر نمونه جی پی اس سه فرکانسه که برای شمیم استفاده می شود،  عکس شماره ۸۸۷۷.
شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری

معایب و اشکالهای شمیم در ایران

  1 ــ  بدلیل بالا بودن جمعیت نسبی در مناطق مسکونی و کشاورزی ایران،  و وجود سندهای دستی با نقشه های غیر دقیق قدیمی،  اختلاف در ابعاد ایجاد می شود،  که رفع آنها مخارج بردار و وقتگیر است.
  2 ــ  بخاطر استفاده از ماهواره و امکانات اصلی فنی خارجی،  املاک و کل جغرافیایی ایران در دست خارجیها و دشمنان ایران قرار می گیرد.
  3 ــ  مخارج زیاد برای خرید و ایجاد شمیم،  و مخارج تامین و نگهداری سیستم.
  4 ــ   نبود تکنیک و تخصص ساخت و زیر ساخت فنی و جغرافیایی.
   5 ــ  عدم دسترسی عموم در نرم افزارهای امنیتی به نقشه ها،  و غیره….
   ــ  من انوش راوید بعنوان یک ایرانی،  با اینکه کارها مانند شمیم تکنیکی شود،  کاملاً موافقم،  اما بنظرم اصول زیر بنایی باید بیشتر فراهم شود.
   پرسش مهم:  آیا شمیم برای کشور خطر امنیتی دارد یا ندارد؟  آیا این موضوع مورد دقت و تجزیه و تحلیل سازمانهای امنیتی و نظامی کشور قرار گرفته است؟.
اطلس نقاط مبنایی سازمان نقشه برداری کشور
   اطلس نقاط مبنایی سازمان نقشه برداری کشور به همراه نقاط سامانه شمیم در Google Earth،  عکس شماره ۸۸۷۸.
شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری

معنی کاداستر

      کاداستر =  مامور ثبت و ممیزى املاک مزروعى وغیر منقول،  دفتر ممیزى و تقویم و ثبت اراضى و املاک.
      کاداستر به انگلیسی  Cadastre  یا حدنگاری،  فهرست نقشه‌برداری ثبتی است.  یعنی نقشه‌برداری‌ که ارزش حقوقی داشته باشد،  و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.
      عملیات تهیه نقشه‌های حدنگاشتی یا کاداسترال را می‌توان در مراحل زیر خلاصه نمود:
      تهیه نقشه از تمام یا قسمتی از شهرها و روستاها.  تهیه نقشه از زمین‌ها و املاک در شهرها و روستاها و تهیه نقشه از مزارع و مراتع.
   ادوات کاداستر ــ  لوازم ادوات و نیروی کار لازم برای تهیه نقشه‌های ثبتی:
  – دوربین نقشه برداری با دقت عالی و سرعت مناسب برای سرعت بخشیدن به کار.
  – داشتن نیروی کار بسیار ماهر در امور ثبتی و توانایی تشخیص مسایل ثبتی.
  – داشتن نیروی کار ماهر در زمینه تهیه کروکی‌های دقیق از عرصه و اعیان املاک.
  – نقشه بردار ماهر و هماهنگ با کروکی کش.
  – استفاده از نرم‌افزارهای مناسب جهت ترسیم.
شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری
سند مالکیت کاداستری
      در سندهای جدید ملکی که از چند سال پیش در جریان قرار گرفته است،  و به سند مالکیت کاداستری معروف شده،  بنظر من چند مشکل وجود دارد.  منتظر نظرات شما عزیزان در این باره هستم.
  1 ــ  بزرگی برگه،  که می توانست یک بارکد یا کارت مغناطیسی یا سیم کارت باشد،  تا هر بار با تغییر مالک نیاز به تعویض در یک تشکیلات اداری مشکل نباشد.
  2 ــ  بجای طرح نقشه در سند،  بهتر بود یک کد بیش از بیست رقمی اتفاقی تنظیم شده در بارکد باشد.  در آن کد استان و آدرس ذکر نشده باشد،  و این کد در نرم افزار سازمان نقشه برداری کشور قابل شناسایی باشد.
  3 ــ  وجود نقشه در سند،  می تواند نوعی دادن گرا و آدرس برای بمباران احتمالی،  و اقدامات تروریستی احتمالی باشد.
  4 ــ  وجود نقشه در سند،  احتمال خرید و فروش توسط قومگراها برای بدست آوردن اکثریت در محل مربوطه را زیاد می کند.
   توجه:  نظرات خود را در این باره در زیر بنویسید.
 سند مالکیت کاداستری
تصویر سند مالکیت کاداستری،  عکس شماره ۸۹۱۴.
……………
   برچسبها:  تعریف شمیم، شمیم ایرانی، شمیم، سامانه شمیم، معایب شمیم، کاداستر، حدنگاری، خطر امنیتی، سند مالکیت، سند کاداستری.
………….
شمیم ایرانی سند مالکیت کاداستری
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
 
……………………….
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x