Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

چند نژاد مرغ برای مزرعه در راویدسرا داشتیم،  و معمولاً عکسها و فیلمهای آنها را در کانال راویدسرا گذاشتم.  این نوع مرغها و خروسها،  از بهترین نژادها برای نگهداری در مزرعه های کوچک هستند.

چند نژاد مرغ برای مزرعه

چند نژاد مرغ برای مزرعه
تصویر تعدادی مرغ و خروس و اردک در راویدسرا،  عکس شماره ۹۲۷۶.
چند نژاد مرغ برای مزرعه
لوگو درک و عشق به طبیعت آینده بشر را تضمین می کند،  عکس شماره ۱۵۲۸.
این برگه بشماره ۱۰۱۸ پیوست لینک زیر است:
چند نژاد مرغ برای مزرعه
چند نژاد مرغ برای مزرعه
      ما ملت بخاطر وضع آموزشی که داشتیم و داریم،  عادت کرده ایم کمتر پژوهشی و دانشی،  کار و زندگی کنیم،  و کمتر به مزرعه و باغ و دام و طیور دقت داشته باشیم.  در این قرن که رشد و تکامل تمدن،  و بود و باش شتاب گرفته،  باید بیشتر از هر زمانی آگاهانه تر باشیم.  لازم و بهتر است با هر چه که در اطرافمان وجود دارد،  پژوهشی و دانشی برخورد کنیم.  
      در اینجا می خواهم از انواع نژادهای مرغ بگویم،  ما در روستاهایمان کاملاً دیمی و بی خیال از انواع نژادها و دلایل نگهداری،  ماکیان داریم.  این بی توجهی باعث ایجاد ترکیب بد و غیر قابل بهره برداری اقتصادی شده است.
      مرغها نژادهای مختلفی دارند،  هر نژاد نیز ویژگیهای ظاهری و رفتاری خاصی دارد،  که هر نژاد را از دیگر نژاد ها متمایز می سازد.  به عنوان مثال می تواند گفت که مرغهای سیلکی دارای پر های کاملا نرم و ابریشمی شکل هستند،  و اخلاق آرام و انسان دوستی نیز دارد.  یا مرغ کوشین جثه کوچک دارد،  که آن را بسیار شبیه به بلدرچین نموده است.
      در اینجا می خواهم شما هم ولایتیهای عزیز را با بهترین و جذاب ترین نژادهای مرغ آشنا سازم،  که تاکنون شاید آنها را از نزدیک ندیده،  یا اگر هم دیده اید ندانسته اید چه نژادی است.
      در این نوشته می خواهم شما را با نژادهای لگهورن، رد آیلند، نیوهمپشایر، کورنیش، سوسکس، پلیموت و چند نژاد دیگر آشنا سازم. هر کدام از این نژادها متعلق به یکی از مناطق جغرافیایی و بومی سرزمین خاصی می باشند،  که در ادامه توضیح داده خواهد شد.  در حالت کلی تمامی مرغها از دوره جوجه کشی و تغذیه یکسانی برخوردار هستند،  و دوره رشد همگی بسیار مشابه به یکدیگر می باشند.
در ادامه کوتاهی از نژادهای مرغ نوشته می شود.
چند نژاد مرغ برای مزرعه

چندی درباره مرغ

      ما به جوجه گوشتی های شش هفته ای،  که برای خوردن می خریم مرغ می گوییم.  نوع نژادهای گوشتی صنعتی در مرغداریها حداکثر ۴۵ روز نگهداری می شوند،  و در محیط مزرعه و خانگی تا باید یکصد روز نگهداری شوند،  تا بوزن و گوشت مناسب برسند.  مرغها همه‌ چیز خوارند.  در محیط آزاد اغلب زمین را برای یافتن دانه‌ها و حشرات و حتی جانوران بزرگتر از قبیل مارمولک و موشهای جوان می‌خراشد.
      مرغ‌های تخم‌گذار تا یک سال حدود ۳۰۰ تخم می گذارند،  و پس از آن توانایی آن‌ها در تخمگذاری کاهش می‌یابد.  بعد از سه تا چهار سال مرغداریها،  مرغ تخمی خود را روانه بازار برای نگهداری مجدد خانگی،  و یا کشتارگاه می کنند.  در راویدسرا از این نوع مرغ خارج شده از رده تولید صنعتی سود بر،  برای تخمگذاری استفاده می شود.
      یکی دیگر از مسائلی که در راویدسرا با آن روبرو بودیم،  مرغهایی بودند که جوجه های چند روزه آنها را از بازار بعنوان مرغ و خروس محلی خریداری کردیم.  اینگونه دستکاری ژنتیکی شده بودند،  و توانایی تولید مثل نداشتند.  در تخم اینگونه نطفه شکل نمی گیرد،  و کرچ هم نمی شوند.  یک سری از این نوع بعد از دو سال در تخمدان شان غده هایی پدید آمد،  که منجر به حذف آنها از مزرعه راویدسرا شد.
چند نژاد مرغ برای مزرعه

مرغ لگهورن سفید White Leghorn

چند نژاد مرغ برای مزرعه - مرغ لگهورن سفید White Leghorn
تصویر مرغ تاج ساده یا لگهورن سفید،  عکس شماره ۹۹۲۱.
      پرهای سراسر بدن این مرغ به رنگ سفید است،  و از تاج و ریشی قرمز رنگ بلند برخوردار است.  مرغ لگهورن میزان تخم گذاری بالایی دارد،  بهمین جهت مورد توجه تولید تخم مرغ صنعتی است،  تخم مرغهایی سفید،  که از فروشگاه ها می خریم،  از این نژاد است.  به آن لگرن نیز می گویند،  تحمل بسیار بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارد،  و از مقاومت بدنی بالایی برخوردار است.  این مرغ در عرض شش ماه بالغ می شود،  و در سال حدوداً ۲۸۰ تخم می گذارد.
چند نژاد مرغ برای مزرعه

مرغ رد آیلند Red Island

چند نژاد مرغ برای مزرعه - مرغ رد آیلند Red Island
تصویر مرغ تاج ساده رد آیلند، عکس شماره ۹۹۲۲.
      این مرغ قابلیت بالای تخم گذاری دارد،  بدنی تو پر و رنگ پرهای آن قهوه ای است.  جنسیت جوجه های این پرنده را می توان از روی رنگ آن تشخیص داد.  این مرغ به عنوان مرغ محلی و مرغ صنعتی بسیار مناسب است،  در بسیاری از کشورها پرورش داده می شود.  مرغ این نژاد تاج و ریشی بسیار کوتاه،  خروس آن تاج و ریش بلند دارد.
چند نژاد مرغ برای مزرعه
مرغ نیوهمپشایر new hampshire
چند نژاد مرغ برای مزرعه - مرغ نیوهمپشایر new hampshire
تصویر مرغ نیوهمپشایر، عکس شماره ۹۹۲۳.
      این مرغ پرهای قهوه ای بلوطی و قهوه ای روشن دارد،  سرعت رشد بالا و تخم گذاری زیاد،  و خلق و خوی آرام و بدون پرخاشگری دارد،  مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است.  به عنوان مرغ محلی هم پرورش داده می شود.  تخم های آن به رنگ قهوه ای روشن است.  مرغ نیوهمشایر در عرض شش ماه بالغ شده،  و تا ۳ کیلوگرم وزن می گیرد.  خروس این نژاد حدود ۴ الی ۵ کیلو وزن دارد،  و نسبت به سایر مرغ و خروس ها گوشت لذیذتری دارند.
چند نژاد مرغ برای مزرعه
مرغ کورنیش cornish
چند نژاد مرغ برای مزرعه - مرغ کورنیش cornish
تصویر مرغ کورنیش،  عکس شماره ۹۹۲۴.
      این نژاد پاها و تاج و ریش و نوک کوتاهی دارد،  که یکی از نقطه تمایزات این پرنده است.  در بدن مرغ کورنیش ترکیبی از پرهای مشکی، زرد روشن و قهوه ای وجود دارد.  این پرنده متعلق به منطقه گینه آفریقا می باشد،  و در سایر نقاط جهان به صورت محدود یافت می شود.  وزن سنگین با جثه بزرگی دارد،  تخم ها به رنگ قهوه ای روشن است.
چند نژاد مرغ برای مزرعه
مرغ سوسکس Sussex
چند نژاد مرغ برای مزرعه - مرغ سوسکس Sussex
تصویر مرغ رنگ روشن سوسکس،  عکس شماره ۹۹۲۵.
      این نژاد وزن بسیار بالایی دارد،  و به عنوان مرغ گوشتی پرورش می یابد.  سرتاسر بدن این پرنده به جز سر و گردن تماما دارای پرهای سفید است.  در قسمت سر و گردن ترکیبی از پرهای سیاه و سفید مشاهده میشود،  که نقطه تمایز این پرنده با سایر نژاد هاست.  علیرغم رنگ سفید،  تخم های قهوه ای رنگ می گذارد.
چند نژاد مرغ برای مزرعه
مرغ پلیموت  Plymouth
چند نژاد مرغ برای مزرعه - مرغ پلیموت  Plymouth
تصویر مرغ پلیموت،  عکس شماره ۹۹۲۶.
      پلیموت ترکیبی از پرهای سفید و سیاه و خاکستری دارد،  ولی نژاد پلیموت راک سفید،  فقط پرهای سفید دارد.  پوست زرد رنگ و تاج و ریش کوتاهی دارد.  این نژاد در بسیاری جاها به عنوان پرنده گوشتی پرورش می یابد.
……………
   برچسبها:  نژاد مرغ, برای مزرعه, مرغ لگهورن, مرغ رد آیلند, مرغ نیوهمپشایر, مرغ کورنیش, مرغ سوسکس, مرغ پلیموت.
………….
چند نژاد مرغ برای مزرعه
مستندهای مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
چهارشنبه بازار سلیمان آباد مشروح در www.arqir.com/423
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
ارگ ایران   http://arq.ir
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x