Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

       هفت سین جاودان رزمندگان ایران در دوران هشت ساله جنگ ایران و صدام تکریتی،  نشان از اهمیت حفظ و بر پایی مراسم نوروزی در ایران است.  عید نوروز از زمان تمدنهای کهن ایران در ایران وجود داشته است،  نمی توان و نمی توانند آنرا از ایران و ایرانی بگیرند،  مطلب زیر را در اینترنت خواندم و جالب دیدم.

هفت سین جاودان رزمندگان ایران

هفت سین جاودان رزمندگان ایران
تصویر سنگ نگاره ای از تخت جمشید،  عکس شماره ۳۳۰۸.
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
لوگو تاریخمند و اندیشه ورز شوید،  عکس شماره 1607.
برگه 1284 پیوست لینک زیر است:
هفت سین جاودان رزمندگان ایران

هفت سین جبهه

       بهار براي هر ايراني در هر جاي اين كره خاكي كه باشد معنا و مفهوم منحصر به فردي دارد.  اين معنا و مفهوم در هر شهر و روستاي كشور متناسب با آداب و رسوم آن جا تجلي خاصي پيدا مي كند،  اما همه و همه در داشتن سفره هفت سين با هم مشتركند؛  سيب و سكه و سير و سماق و سنجد و سبزه و سمنو سين هاي مشترك اين سفره ها هستند.
      اما در كنار اين سي و پنج نوروزي كه از انقلاب شكوهمند اسلامي كشورمان مي گذرد هشت نوروز آن براي كشورمان رنگ و بوي ديگري داشته،  مخصوصاً براي جان بر كفاني كه در جبهه هاي حق عليه باطل براي دفاع از اين مرز و بوم مبارزه مي كردند.
      نوروز و در پي آن سال تحويل براي رزمندگان و شهداي كشورمان در زمان هشت سال جنگ تحميلي حال و هواي متفاوتي داشت و همواره با پارادوكس ترس و ايمان همراه بوده است.  در اين ميان شايد براي بسياري از جوانان كشورمان جالب توجه باشد كه لحظه سال تحويل براي دلاور مردان ايراني در خط مقدم جبهه ها چگونه بوده و سين هاي سفره هفت سين را چه وسايلي تشكيل مي دادند؟
      سين هاي سفره هفت سين جبهه هاي جنگ با سفره هاي نوروزي اقصي نقاط كشورمان متفاوت بود زيرا هر منطقه،  به فراخور در دسترس بودن اقلام و وسايل سين هاي متفاوتي داشتند.  سجاده و سربند و سنگ و سيم خار دار و سيم چين و سلاح و سيمينوف و سرنيزه و سوزن اسلحه …. سين هاي سفره هفت سين رزمندگان بودند،  كه هر كدام به مقتضي زمان و مكان در اين سفره قرار مي گرفتند.  هر كدام از اين سين هاي سفره هفت سين جبهه ها نيز كاربرد عملياتي منحصر به فردي داشته كه در ادامه به كاربرد برخي از اين وسايل و ادوات پرداخته مي شود.
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
عکس گروهی رزمنده در کنار هفت سین جبهه و جنگ،  عکس شماره 6377.
   ــ  سرنيزه
      سرنیزه تیغه یا خنجری نوک‌تیز است که برای وصل کردن بر انتهای لوله تفنگ یا مسلسل یا دیگر اسلحه گرم طراحی شده ‌است. با اتصال سرنیزه به یک سلاح گرم، این سلاح عملا حکم یک نیزه یا شمشیر را پیدا می‌کند و می‌توان از آن در جنگ‌ های تن‌به‌تن استفاده کرد.  سربازان معمولا در مواقع غیر از نبرد با جدا کردن سرنیزه از اسلحه، از سرنیزه‌ها به عنوان کارد و برای برش و کندن سنگر و چاله استفاده می‌کنند.
   ــ  سيم خاردار
      سیم خاردار یک نوع سیم رشته‌ای ساخته شده با لبه‌های تیز با نقاط تنظیم شده، در فواصل و امتداد مرتب شده از رشته‌ها می‌باشد. این رشته‌ها برای صعب العبور كردن مسير مورد استفاده قرار می گرفت.
   ــ  سيمچين
      سیم‌چین وسیله‌ای است که بیشتر در الکترونیک و برق کاربرد دارد و از آن برای بریدن و لخت کردن سیم استفاده می‌شود.
   ــ  سيمينوف
      سيمينوف یا قَنّاصه یک تفنگ دوربین دار نیمه خودکار ساخت اتحاد جماهیر شوروی با عملکرد تا اندازه‌ای شبیه به کلاشنیکف است و با فشار گاز باروت مسلح می‌شود و از فشنگ‌های ۵۴×۷٫۶۲ استفاده می‌کند. این سلاح با آنکه بیشتر به سلاح تک تیرانداز معروف است و حتی در بین کشورهای مسلمان که امروزه عموم مصرفکنندگان آنرا تشکیل میدهند با نام قناصه بر گرفته از کلمه عربی قناص به معنی تک تیرانداز شناخته می شود ولی در اصل به منظور پشتیبانی سربازان در جبهه ساخته شده است.
   ــ  سجاده
      سجاده يا همان جانماز شاهد راز و نياز مخلصانه رزمندگان و آزاد مردان كشورمان در دل شب بود و چه بسا تنها سجاده رزمندگان، محرم عبادت عاشقانه شان بوده باشد.
   ــ  سربند
      دلاور مردان جبهه هاي حق عليه باطل در هشت سال جنگ تحميلي همواره با بر سربستن سربندهايي كه منقش به نام ائمه اطهار بود ضمن مدد گرفتن از آنان شعار خود را به رخ جهانيان مي كشاندند.
      حال بسياري از جوانان و نسل سومي ها براي زنده نگه داشتن و آشنايي با رشادت هاي رزمندگان كشورمان در قالب كاروان هاي راهيان نور  سفره هفت سين سال تحويلشات را در مناطق جنگي برپا مي كنند.
     درباره معنی هفت سین در بالا نوشتم،  خلاصه:
  ــ  هفت سین =  هفت برکت خورشید،  هفت روز هفته. 
  ــ  سین = سان = چین = خورشید.
  ــ  خورشید = خروج شید،  خروج آتش و گرما.
هفت سین جاودان رزمندگان ایران

جنگ عراق با ایران

      جنگ عراق با ایران را در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس می گویند،  و در زمان صدام در عراق با نام قادسیهٔ صدام شناخته می‌شد.  طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود،  که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.
      جنگ به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ آغاز شد.  در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور،  با یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران،  و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.
      مقامات عراقی دولت صدام معتقد بودند،  که جنگ از ۱۳ شهریور ۱۳۵۹ برابر با ۴ سپتامبر ۱۹۸۰ با حملات توپخانه‌ای ایران به شهرهای مرزی عراق آغاز شده‌ بود.
      در دوران این جنگ،  نیروهای ایرانی در شرایط بعداز تغییرات بهمن 1357 بودند،  وضع مرتب آموزشی و سازمانی نداشتند،  اسلحه و مهمات کمتری هم داشتند،  توانستند با شجاعت در مقابل ارتش مجهز صدام مقاومت کنند.
……………
   برچسبها:  هفت سین جبهه، رزمندگان ایران، جنگ عراق با ایران.
………….
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
 ایوان خسرو یا طاق کسری یا ایوان مدائن برجسته‌ترین یادگار شاهنشاهی ساسانیان، در تیسفون واقع در کشور عراق کنونی است. این ایوان با عرض ۲۵ متر پس از پل گاومیشان در ایران، عریض‌ترین طاق معماری باستان است. بلندی آن ۳۷ متر و پهنای نزدیک به ۵۰ متر دارد. بر بالای این طاق، زمانی یک دیواری به بلندی ۷ متر وجود داشت. همیشه زیبایی و عظمت این کاخ مورد توجه و حیرت شاعران و جهانگردان و تاریخ‌نگاران بود. مشروح در http://arq.ir/145
……………………….
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x