تاریخ گفتگوی تمدنها و ادیان در ایران

تاریخ گفتگوی تمدنها و ادیان در ایران
پیش گفتار
این صفحه بزودی کامل پست می شود
نظر کوتاه به گفتگوها
      گاهی در دوره های مختلف از تاریخ ایران،  آزادی و امنیت اجتماعی و دینی بوجود می آمد،  و در نتیجه گفتگوی تمدنها و ادیان نیز انجام می پذیرفت،  در تاریخ اردوی ملی مردمی ایران تا حدودی نوشته ام.  شاید در تاریخ ایران باستان از این مورد چندان مطالبی در دست نباشد،  ولی از دوران بعد از اسلام،  نوشته هایی درباره این موضوع باقی مانده است،  که به مرور تحقیق می کنم و می نویسم.  اما از ابتدای قرن 20 آثار واقعی و ثبت شده زیادی مانده است،  فعلاً از آنها می نویسم.
   انجمن صفاخانه ــ  در محله جلفای اصفهان (محله ارامنه اصفهان)،  مکانی جهت مناظره و گفتگوی ادیان ایجاد شد،  که به آن انجمن صفاخانه می گفتند.  این انجمن به همت آقا نجفی اصفهانی و حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی،  در سال ۱۲۸۱ شمسی،  برابر با جمادی الاخر ۱۳۲۰ قمری و ۱۹۰۲ میلادی،  تاسیس شد.  در این مکان مبلغین مسیحی و نمایندگان مسلمانان به بحث و گفتگو می ‌پرداختند،  این مکان یکی از اولین مراکز گفتگوی ادیان و تمدنها،  بشیوه ای مدرن بوده است.
      تعدادی از مبلغین مسیحی وابسته به استعمار و امپریالیسم،  که از اروپا به کشور هندوستان رفته بودند،  فارسی آموخته و کتب متعددی در رد اسلام چاپ کرده بودند.  سپس آنها به اصفهان آمده،  و به مبارزه نظری با اسلام پرداختند.  سردسته مبلغین مسیحی،  شخصی موسوم به تیزدال بود،  وی در محله جلفای اصفهان منزل گرفته بود،  و علمای اصفهان را به مناظره درباره دین مسیح و اسلام دعوت می‌ نمود.  کتابی را نیز در رد اسلام موسوم به ینابیع الاسلام منتشر ساخت.  آقانجفی اصفهانی و حاج‌آقا نورالله، درصدد مبارزه و مباحثه با آنها برآمدند.  از این رو با همکاری رکن‌الملک شیرازی،  داعی الاسلام برای مباحثه با آنان تعیین گردید.  همزمان با انتخاب یک نفر برای مناظره و رد عقاید نصاری و مبلغین عیسوی وابسته به استعمار،  علمای اصفهان به رهبری آقانجفی و حاج‌آقا نورالله، به تشکیل انجمنی به نام انجمن صفاخانه در محله جلفا دست زدند. 
عکس اولین شماره مجله الاسلام،  عکس شماره:
   مجله الاسلام ــ  به فاصله سه ماه از تأسیس صفاخانه،  اولین شماره ماهنامه الاسلام در رمضان ۱۳۲۰قمری سپتامبر ۱۹۰۳میلادی منتشر شد،  این مجله سخنگوی انجمن صفاخانه بود.  شرح مناظرات میان علمای شیعه و مبلغین مسیحی در این مجله درج می شد.  تاثیر این اقدام فرهنگی تا آنجا ادامه یافت،  که نسخه های این مجله در لندن و بعضی پایتخت های اروپایی،  و هم چنین مصر، هند، حجاز و عثمانی مورد استفاده وسیع متفکرین مسلمان در برخورد با آرای مسیحیت و سایر ادیان قرار می گرفت.
تصویر اولین شماره مجله الاسلام،  عکس شماره 4515.
آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا
    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
ارگ   http://arq.ir
 
این نوشته در تاریخ ایران ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.