Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

شهر شهسوار مرکز شهرستان تنکابن شهری با سابقه تاریخی کوچ نشینی غیر بنا و ساختمان،  در جلگه وسیع تنکابن،  شهری که باید بدرستی تاریخ آنرا شناخت و دانست.

شهر شهسوار مرکز شهرستان تنکابن

شهر شهسوار مرکز شهرستان تنکابن
تصویر گوشه ای از شهر تنکابن،  عکس شماره 9400.
شهر شهسوار مرکز شهرستان تنکابن
لوگو ایران را بدرستی بشناسیم،  عکس شماره 1617.
این برگه بشماره 1064 پیوست لینک زیر است:
شهر شهسوار مرکز شهرستان تنکابن
شهر شهسوار مرکز شهرستان تنکابن
      من در شهرستان تنکابن و راویدسرا زندگی می کنم،  بهمین جهت با شهر شهسوار و شهرستان تنکابن زیاد سروکار دارم.  بسیار می شنوم که می گویند شهسوار یعنی شاه سوار،  و رضا شاه به این شهر با اسب آمد،  بهمین جهت نام این شهر را شهسوار گذاشتند.  درصورتیکه نام شهسوار به شایعه رضا شاه و اسب ربطی ندارد. نبود و کوتاهی تاریخ نویسان منطقه ای ایران،  باعث تولید دروغ و شایعه در تاریخ می شود.
      شهر سازی شهسوار کمتر از یک قرن سابقه تاریخی دارد.  این طرحهای شهر سازی در زمان مجلسهای دورههای دوم و سوم شورای ملی طرح ریزی شدند.  پدر بزرگ من آیت الله حاج میرزا حسین از نمایندگان ارشد این مجلس بود،  و هیچ ربطی به طرح رضا شاه ندارد.  بسیاری از طرحهای تقسیمات کشوری و شهر سازی جدید،  سواد آموزی و واکسیناسیون و غیره را مجلسهای اول و دوم و سوم شورای ملی به تصویب رساند و اجرای آنرا آغاز کردند.
      شهسوار نام قدیمی برای طایفه شهسوار شیعه است،  که برای محافظت منطقه از حملات اقوام سنی از زمان صفویه در جلگه تنکابن مستقر شدند.  جلگه پست تنکابن منطقه ای آبرفتی و سیلابی بود،  بهمین جهت امکان بنا کردن ساختمان و شهر نبود.  تا اینکه در زمانی که مشخص نیست،  خاکریزی در حاشیه رودخانه غریب ایجاد کردند،  تا از برخورد دو رودخانه چشمه کیله و غریب و ایجاد سیل جلوگیری کنند،  و سپس در گلیجان خانه و شهر شد.  فیلم در پائین همین برگه.
      در طول تاریخ نام تنکابن به منطقه وسیع جلگه ای آبرفتی و آبریزی چند رودخانه،  بعلاوه ارتفاعات ییلاقی آنها اطلاق می شد،  و نام هیچ شهری نبود.  ما نمی توانیم شهری بنام شهسوار که تازه ساز کمتر از یک قرن است،  به نام یک منطقه وسیع تاریخی،  یکی بدانیم و بگوییم.  در شهر شهسوار هیچ بنای تاریخی بیش از یک قرن وجود ندارد،  حتی فنداسیون،  فیلم در پایین همین برگه.  ولی در مناطق مرتفع بیش از ده متر نسبت به جلگه سیلابی،  کلی بناهای تاریخی با عمری بیش از دوهزار سال وجود دارد.
     بعد از ایجاد خاکریز و کوبیدن شمع های چوبی بزرگ در حاشیه رودخانه چشمه کیله،  و جلوگیری از سیل،  ساختمان سازی در این جلگه آغاز شد.  چون هنوز بخشهایی از طایفه کوچ نشین شهسوار در این جا زندگی می کردند،  نام این شهر تازه تاسیس در تقسیمات کشوری شهسوار گذاشته شد.  صد سال پیش کسانی شهری ساختند،  و نام آنرا شهسوار گذاشتند،  ما نباید نام زیبا شهسوار که در تاریخ اسلام به نگهبانان شیعه گفته می شود،  تغییر دهیم،  و نام منطقه ای بزرگ تاریخی را بر این شهر بگذاریم.
      باید خود بتوانیم شهرهای جدید بسازیم،  و نامهای جدید بر آن بگذاریم.  تنکابن منطقه تاریخی که قلعه ها و روستاهای زیادی داشت،  یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشت و لبنیات و پوست و بویژه اسب برای ارتشهای دوران تاریخی ایران بود.  نمی دانیم،  چه اسبهایی که در تنکابن پرورش یافتند،  و در حمل و نقل و تولید و کار و نبرد به ایران یاری رساندند،  تنکابن تاریخی را بخوبی بشناسیم و آنرا محدود به یک شهر تازه تاسیس نکنیم.
      در ادبیات ایران نام شهسوار بسیار گفته شده،  همچنین برای شهر شهسوار کلی اثر ادبی داریم،  نمی شود نام شهسوار که ریشه در تاریخ شهر شهسوار دارد را تغییر دهیم،  این یک اشتباه بزرگ از سادگی و کم دانشی است.  نام شهر را در تابلوهای دولتی تغییر دادیم،  در کل ادبیات و در زبان مردم چه می کنیم،  در نام محصولات محلی چطور،  در مقاومت اهل تاریخ برای بیان واقعیتها چه می گویید.  برای هر تغییر نام،  ابتدا تاریخ را بخوبی مطالعه کنیم،  منجمله تاریخ سنتی،  تاریخ ادبیات،  تاریخ اجتماعی و غیره.
  یک نظر:  قدیم و پدرانمان هم میگفتند از اول تنکابن بوده چرا که تنکا نام دروازه و شهری میباشد و بن یعنی ریشه که نشان از قدمت تاریخی این شهر است
   پاسخ انوش راوید:  از پدران اشتباه متوجه شدید،  تنکابن نام منطقه بوده،  و قلعه تنکا در بلندای قلعه گردن فعلی قرار داشت،  و هیچ ربطی به شهر شهسوار در جلگه و کنار دریا ندارد.
……………
   برچسبها:  شهر شهسوار, مرکز شهرستان, شهرستان تنکابن, تاریخ شهسوار.
………….
شهر شهسوار مرکز شهرستان تنکابن
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات و نماشا لینک آن در ستون کناری ارگ ایران
پیشگیری احتمال وقوع سیل تنکابن از رودخانه غریب در جلگه تنکابن شهرستان تنکابن، مشروح در http://arqir.com/409
 استاد ابوالحسن واعظی تنکابنی و خانم داجلری از اداره میراث فرهنگی و گردشگری از ساختمانهای قدیمی شهر شهسوار می گویند
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین عکسها و مطالب ارگ ایران را بیابید.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجوهای ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
   ــ  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید.
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها،  در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x