Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران نیازمند باز نویسی دقیق علمی است،  بویژه دو قرن اول اسلامی ایران،  بدلیل نفوذ تاریخ نویسی استعماری سعی شده تاریخ را بگونه ای بنویسند،  که ایرانیها کامل ضعیف بی اراده و شکست خورده و دشمن اعراب و غیره بتصویر کشیده شوند.

تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران

تصویر انوش راوید در مسجد آقا بزرگ کاشان،  عکس شماره 3166.
 این برگه بشماره 146 پیوست لینک زیر است:

کلیک کنید:  فهرست کلی تاریخ عمومی ایران

لوگو مراقب باشیم در دام تاریخ نویسی استعماری نیافتیم،  عکس شماره 1606.
    مهم:  تاریخ یک علم است مانند همه علوم،  قوانین و فرمولهای دقیق دارد،  عدم توجه به آنها نوشته های تاریخ،  داستانهای دروغی می شوند،  و نباید آنها را به عنوان منابع استفاده نمود.
. . . این برگه در آینده کامل پست می شود . . .
تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران

تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران

      آنچه که از بخش تاریخ دویست سال اول اسلامی ایران،  در کتابهای موجود می دانیم،  این دوره را حکومت عرب در ایران می گویند.  در واقع حکومت خلفای ایرانی بوده و 184 سال طول کشیده است.  آنچه که از تاریخ بخورد ما داده اند،  آنرا نمی توان دوره روشن و مشخص از حکومت یا سلطنت نامید،  و غالب اوقات آن به قتل، خون ریزی، هرج و مرج، ملوک الطوایفی، انشعاب، تجزیه، ترکیب، توطئه، طغیان، شورش، گذشت.
      می نویسند روی هم رفته در این مدت 22 خلیفه بر امپراتوری اسلام حکومت کردند.  همچنین در ادامه پرت و پلاهای تاریخی می گویند،  ایران وضع ثابتی نداشت،  بعضی ایالات مانند،  طبرستان، گرگان، بلخ، مرو،  غالباً در حال استقلال بسر می بردند،  و بعضی ایالات مکرر شورش داشتند،  که آنها هم از حکومت خارج بودند،  در نامهای و مکان این ایالات دقت جغرافیای تاریخی نشده و خیلی ساده و غیر علمی می گویند.
      در ادامه گفتارهای غیر منطقی تاریخی می نویسند،  اوضاع جاری ایران و سایر نقاط امپراطوری،  اعراب را مجبور می کرد،  که از کارشناسان و افراد لایق ایرانی در اداره امور کشوری کمک بخواهند،  چون حکومت خود عربها بدوی بود.  چقدر پرت و پلا در کتابهای تاریخ دروغی نوشته اند،  آن نویسندگان اصلاً چیزی از علم جغرافی ـ تاریخ نمی دانستند،  و از ساختارهای تاریخی اجتماع سر در نمی آوردند.
      در ادامه تراوشات می گویند حکومت مال اعراب بود،  اما اداره کامل بدست ایرانیان افتاد،  و دستگاه های مرکزی و کشوری و لشکری با همان روشهای ساسانی اداره می شد.  در دروغ نامه هایی به نام کتاب تاریخ می خوانیم،  اعراب وحشی و تمدن عقب افتاده صحرا نشینی داشتند،  و با جبر و زور، تهدید و کشتار، ظلم و غارت، اسارت و شکنجه،  بر ایرانیان پیروز شدند،  نویسندگان این دروغ نامه ها چیزی از لشکر و جنگ در دوره های تاریخی نمی دانستند.
تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران

فهرست تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران

       نوشته های بیشتر تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران را در جستجوی ارگ ایران بیابید،  ممکن است مطلب مورد نظر شما در برگه های دیگر باشد،  و یا در این فهرست بروز نشده باشد.
 
لینکها
 
1
کلیک کنید:  حکومتهای اسلامی دو قرن بعد از ساسانیان
 
2
کلیک کنید:  حکومتهای اسلامی دوران میانه ایران
 
3
کلیک کنید:
 
4
کلیک کنید:
 
 
 
 
…………
تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران
پاسخ دروغگو
      از دروغگوها در تاریخ نباید پرسید چرا دروغ گفتید،  آنها با دروغهای دیگر تاریخی پاسخ میدهند تا قانع کنند،  نمونه زیاد است.   انوش راوید در یک روستای تاریخی،  عکس شماره 7115.
……………
   برچسبها:  تاریخ اسلامی, جغرافیای اسلامی, دوران اسلامی, اسلامی ایران، فهرست دوران.
………….
تاریخ و جغرافیای دوران اسلامی ایران

مستندهای مربوط

مستندهای بیشتر را در آپارات و نماشا لینک آن در ستون کناری ارگ ایران
سه دقیقه از روایت عربی درباره فرماندهی و تدارکات در جنگ قادسیه، با این سه دقیقه براحتی می توان متوجه شد، که داستان چه بوده است. تعداد از ایرانیان دوست دارند، که بگویند و بشنود در طول تاریخ خیلیها آمدند، و به ایران و ایرانی تجاوز کردند و کشتند و خراب کردند، و آب به آسیاب دشمنان بریزند. 
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین عکسها و مطالب ارگ ایران را بیابید.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجوهای ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
   ــ  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید.
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها،  در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

در لینک های شماره 4 و 5 فقط نوشته کلیک کنید چیزی نوشته نشده است و ردیف آخر کاملا توخالی هست آیا اینها از دسترس خارج شده اند یا هنوز تکمیل نشده اند 

اگر خارج شده اند لطفا اینها را نیز به اشتراک بگذارید 

با سپاس 

آرش
آرش
1 سال قبل

درود، حکومت های اسلامی دو سده پس از ساسانیان و حکومت های اسلامی دوران میانه ایران را لطفن بنویسید

محمدجواد
محمدجواد
1 سال قبل

درود بر شما

نمیدونم کجا بپرسم

نظر شما راجع به رمان تاریخی سینوهه چیست؟

با تشکر

بهزاد کاویانی
بهزاد کاویانی
2 سال قبل

با سلام جناب راوید عزیز

درباره ایرانی بودن سلسله عباسیان چه اسنادی در دست دارید؟

محمد زرین پرور
محمد زرین پرور
3 سال قبل

سلام

جناب لطف بفرمایید در بحث هایی که جلو میبرید به نتایج برسید

سبک تحلیلی محور بررسی تاریخ توسط شما رو خیلی میپسندم اما عموم مسائل رو فقط در حد جرقه نگه میدارید و به نمایان ساختن آتش نمیرسید

میلاد
میلاد
3 سال قبل

سلام.یک چیزی که متوجه نشدم این بوده که زیاد از قیام هایی ایرانی که در دوران دوم اسلامی گفته میشود؛در دوره امویان نیست و بیشتر همان قیامهای اعراب هست انگار.اگر قیامی بمانند دوره دوم هست خوشحال میشوم روشنگری کنید.چون انگار دروغ امویان فقط در وسعت ان در شرق هست ولی بخش غربی ایران بزرگ را تسخیر کرده و ایرانیان با جریانهای مخالفان امویان خصوصا جریان امامان ارتباط بسیار زیادی بدست آورده و به کمک هم توانستند امویان را منقرض کنند.ابهام مسلمان شدن نیز همانطور که فرمودید در انقلاب انسانی بعد انقراض ساسانیان شکل گرفت و تغییر به سمت شیعه نیز توافق و همکاری سیاسی و اعتقادی دوطرفه ایرانیان با جریان پیامبر و نزدیکانش بود که فرهنگ ایرانی و اسلامی در یک مذهب نوین (شیعه)به مرور به سرانجام رسید.البته این نکته هم اهمیت دارد که در کتاب های تاریخ مازندران بمانند دروغ اسکندر که با تاریخ سازی گفتند در مازندران نتوانست پیروز شود .امویان نیز به همین حربه متوسل شده اند و قابل تفکر هست.خوشحال میشوم از یافته های جدیدتان مطلع شویم.

میثم
میثم
3 سال قبل

سلام و درود جناب راوید

درباره دو قرن اول اسلامی بنده هم سوالات زیادی در ذهنم مطرحه، بنظرم اینکه میگید حکومت اعراب بدوی بر ایران و مثلا اینکه در مسایل اداری و اینها استفاده کنن خیلی قبول کردنش سخته و با منطق جور در نمیاد، خیلی به واقعیت نزدیک هست و طبق این استدلال خب میتونیم عباسیان رو هم ایرانی بدونیم.

اما سوال بزرگ من درباره امویان و خلفای راشدین هست. اگر بگیم تاریخ های بعدی رو استعمارگران نوشتن میتونیم قبول کنیم دروغهایی هست، اما در احادیث و روایات به صراحت از حکومت امویان بر ایرانی‌ها و عجم ها سخن رفته و حتی زمانی که حضرت علی به خلافت میرسن برای فارس و مناطق دیگه استاندارانی تعیین میشه. سوال اینه که چه اتفاقی افتاده؟

درباره خود حمله اعراب، یک موضوعی که یک جا شنیدم این هست که در جنگهای اعراب و ایران، از اعراب یمنی استفاده میشد و نه اعراب حجاز، چون یمنی ها جنگجو بودن و حجازی ها به هیچ وجه و حجازی ها به نوعی سلطه اقتصادی و سیاسی بر یمنی ها داشتن. 

اینکه چی میشه و اموی ها میتونن تا ۱۵۰ه.ق حکومت کنن جای سواله. نمیتونیم مثل عباسیا ایرانی بدونیمشون چون به شدت تعصب عربی داشتن و ایرانی ستیز. اموی ها که مرکزشون در سوریه یا شام بود، ارتباط نسبی یا سیاسی زیادی با یهودیان هم داشتن به شدت. نکته مهمی هست بنظرم. بنی امیه رو  در کل برخی پژوهشگران به هیچ وجه مثل بنی هاشم فرزند عبدمناف نمیدونن.

گرچه در کل همه اینها اصالتا عرب نبودن و حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل عرب محسوب نمیشدن و عربیزه شدن در منطقه. حتی درباره زبان عربی که حضرت اسماعیل و حضرت محمد بهش صحبت میکردن، احادیث و مطالب قابل بحث زیادی هست

اما به طور کلی، بنظر بنده این مطلب رازگونه هست اما میتونیم به یه طریقی حلش بکنیم. برای مثال بگیم در نتیجه جنبش فرهنگی چندین ساله حضرت محمد، اعراب بدوی ناحیه تونستن یک گزار فرهنگی موقت رو طی بکنن و تا حدی اختلافات رو کنار بگذارن و زیر یک پرچم جمع بشن و با کمک هم و همچنین یمنی ها و بعدتر فتح عراق و شام و قدرتمندتر شدن، با سختی فراوان سد ساسانیان رو بشکنن (در فضایی واقعی تر و نه مزخرفات تخیلی) و یک سلطه شکننده یک قرنی پیدا بکنن. این گزار فرهنگی اعراب بسیار کوتاه مدت بود و دوباره بعد مدتی به فرهنگ جاهلی خودشون برمیگردن و در دوره یزید به قصد نابودی اسلام وارد میشن و عاشورا صحنه تقابل میراث پیامبر و میراث اعراب جاهلی میشه. اعرابی که حالا کمی از حالت بدوی دراومدن اما دوباره به اعتقادات سابقشون برگشتن و همین بعد مدتی نابودشون میکنه.

حضرت علی درباره این بازگشت فرهنگی اعراب به شدت اونهارو سرکوب میکنه و میگه آیا فراموش کردید در نهرهایی آب میخوردید که شترانتان در آن ادرار میکردند؟ یا به بهانه های واهی به جان هم می افتادید

و اتفاقا ایرانی هارو ستایش میکنه چون حضرت علی یک شخصیت دینی و فراملیتی و فراتمدنی هست. بعدتر میبینیم که این عنصر به ایرانیها نزدیکتر میشه، ایرانیها اسلام رو در دست میگیرن و گسترش میدن و اتفاقات بعدی.

فروپاشی امویان هم قطعا حاصل قیام ایرانیان هست که البته هم نتایج خوب و هم نتایج بد داشت.

نظرتون درباره این تحلیل چیه؟



13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x