Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

مگس میوه مدیترانه در ایران یکی از آفتهای مهم مگسی است،  باید مقداری اطلاعات عمومی از آفتهای مهم داشت،  تا بتوان در پژوهشهای تخصصی کمک بود.

مگس میوه مدیترانه در ایران

مگس میوه مدیترانه در ایران
تصویر مگس مدیترانه ای،  عکس شماره ۴۹۹۳.
مگس میوه مدیترانه در ایران
لوگو در علم جستجوگر و کنشگر باشید واکنشگرا نباشید،  عکس شماره ۱۶۲۱.
این برگه پیوست لینک زیر است:
مگس میوه مدیترانه در ایران
مگس میوه مدیترانه در ایران
      که به نام های مگس میوه،  مگس مدیترانه و مگس مرکبات نیز گفته می شود،  یکی از آفات مهم و خطرناک میوه است.  می گویند مبدأ اصلی این آفت افریقا بوده،  و از سال ۱۸۲۹ میلادی بتدریج به سایر کشورها انتشار یافته است.  ولی از قدیم و خیلی قدیم ایران،  کرم در میوه وجود داشته،  که دلیل بر وجود مگس میوه بوده است.  مگس میوه تا سال ۱۳۵۴ جزء آفات قرنطینه ای ایران محسوب می گردیده،  و اولین بار در پائیز سال ۱۳۵۴ خسارت لارو این مگس در باغات هلوی مشهد گزارش شد.
      این مگس مهمترین آفت حدود ۱۰۰۰ گونه محصول کشاورزی است،  و در بین آنها بیش از همه به هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی ازانواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می نماید.  در سال ۱۳۶۲ وجود این آفت در مازندران روی میوه های نارنج، هلو، خرمالو، نارنگی گزارش شد،  و شدت آلودگی روی هلو و نارنگی انشو بیشتر بوده است.  این آفت در ایران از استان های خراسان، یزد،  اصفهان، مازندران و گیلان گزارش شده بود.  در آبان ماه سال جاری شواهدی دال بر وجود این آفت در برخی از شهرستان های استان گزارش گردید. 
مگس میوه مدیترانه در ایران
     نقشه جهان نما،  این آفت بومی مناطق آفریقایی بوده و با دخالت انسان در اکثر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیریو معتدل دنیا گسترش یافته است،  عکس شماره۹۰۱.
مگس میوه مدیترانه در ایران
عکس راست مگس میوه ناتال و چپ مگس میوه مدیترانه ای عکس شماره ۹۰۲.
تصویر چند نوع مگس میوه،  عکس شماره ۸۹۷۹.
مگس میوه مدیترانه در ایران

مرفولوژی آفت

      مگس بالغ به طول ۵-۴ میلیمتر به رنگ زرد ، سفید و سیاه با سری زرد رنگ و بزرگ با یک نوار قهوه ای روشن،  چشم های مرکب قرمز ارغوانی براق و
سینه ای زرد و سیاه رنگ پوشیده از موهای نرم با بال های شفاف با سه نوار جدا از هم قرار گرفته که نوار اول آن عریض و طلائی رنگ،  نوار دوم دراز و پهن و طلائی رنگ و نوار سوم کوتاهتر است و بین دو نوار ذکر شده در عرض بال قرار دارد.  شکم زرد رنگ و دارای دو نوار عرضی خاکستری در قسمت پشت آن می باشد.  پاها به رنگ زرد کمرنگ بوده و اندازه بدن حشره ماده بعلت وجود تخم ریز بزرگتر از حشره نر می باشد. 
      تخم مگس به شکل دانه برنج و بیضی کشیده و کمی خمیده بطول ۹/۰ ۷/۰ میلیمتر به رنگ سفید شیری بوده و روی آن نقش و نگار های تور مانند وجود دارد.  لارو کامل مگس بطول ۱۰-۷ میلیمتر به شکل دوکی کشیده و کمی خمیده و سفید رنگ و فاقد پا می باشد.  شفیره بیضی شکل به طول ۵-۴ میلیمتر به رنگ قهوه ای تیره می باشد.
مگس میوه مدیترانه در ایران

بیولوژی آفت

     مگس بالغ معمولا در پشت برگ یا سطح زیرین میوه استراحت می نماید،  و در شرایط عادی پرواز مگس کوتاه بوده و اغلب در سطح میوه های مجاور می
نشیند،  اما در صورتی که در معرض باد شدید قرار گیرد،  تا مسافت ۲-۱ کیلومتری و گاه حتی بیشتر از محل اولیه خود می تواند پرواز نماید.  عمر مگس بالغ بسته به درجه حرارت و رطوبت و چگونگی وضع تغذیه آن دارد.  در شرایط مساعد ۸-۶ ماه می تواند زنده بماند.
مگس میوه مدیترانه در ایران
   تصویر آثار خسارت روی میوه عکس شماره ۹۰۵ .  عکس محل تخم ریزی مگس بر روی میوه عکس شماره ۹۰۶.
مگس میوه مدیترانه در ایران
عکس های ریزش شدید میوه ۹۰۷ و ۹۰۸ .
    علائم خسارت آفت عکس:
  1 –  تغییر رنگ در محل تخم ریزی مگس بر روی میوه، 
  2 –  پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت،
  3 –  ریزش شدید و نابجای  میوه،
مگس میوه مدیترانه در ایران
تصویر وجود لارو در گوشت میوه عکس ۹۰۹ .  تصویر شماره ۹۱۰.
مگس میوه مدیترانه در ایران
روشهای کنترل
     نظر به تعدد نسل و میزبانی این آفت همچنین وضعیت بیولوژی این آفت مبارزه باید در قالب برنامه ریزی بشرح زیر انجام گردد:
۱-  شناسائی باغات آفت زده از طریق نصب تله های جلب کننده یا تله های زرد چسبنده یا مشاهده خسارت آفت روی میوه با ثبت مشخصات کامل باغ یا خانه سرا و تعداد درختان موجود.
۲-  جمع آوری و معدوم نمودن میوه های آفت زده و مشکوک با غرقاب نمودن در ظروف بشکه ای حاوی آب و مشتقات نفتی،  مدفون نمودن میوه ها در عمق بیش از ۵۰ سانتیمتری خاک و در صورت امکان سوزاندن میوه های آفت زده.
۳-  محلول پاشی تنه و سر شاخه های اصلی درخت خصوصا قسمت های آفتابگیر درخت با پروتئین هیدرولیزات ۲ تا ۳ درصد  + 2 در هزار سم مالاتیون.
۴-  برداشت کلیه میوه ها (نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو، ازگیل … ) قبل از فصل زمستان از سطح باغ یا خانه سراها.
۵-  جلوگیری از نقل و انتقال میوه های آفت زده.
۶-  انجام مبارزه زراعی در فصل سرما ( پا بیل کردن سایه انداز درختان ) بمنظور از بین بردن شفیره های آفت.
۷-  عدم انبار کردن میوه های برداشت شده از باغاتی که وجود آفت در آنها محرز می باشد.
۸-  صادرات محصولات کشاورزی در صورت وجود این آفت بر اساس استاندار های جهانی و قرنطینه ای  بایستی صورت گیرد ۹۱۰.
مگس میوه مدیترانه در ایران
جمع آوری و از بین بردن میوه های آفت زده،  عکس های ۹۱۱ و ۹۱۲ و ۹۰۵.
مگس میوه مدیترانه در ایران

چرخه زندگی مگس میوه

      چند نوع مگس میوه وجود دارد،  مانند مگس میوه مدیترانه ای و مگس میوه ناتال،  زیست شناسی و چرخه زندگی آنها تقریباً یکسان می باشد.  در شرایط مطلوب،  مگسهای میوه ای ماده بالغ قادر به تخم گذاری حدود ۵ روز پس از ظهور هستند.
      پس از جفت گیری،  آنها به طور فعال به دنبال میوه رسیده می روند،  و تخمهای موزی شکل خود را در یک حفره کوچک درست زیر پوست قرار می دهند.  جای نیش یا تخم ریزی بصورت لکه های قهوه ای کوچکی روی سطح میوه ظاهر می شوند،  که در زیر آنها حفره ای از یک تا بیش از ۲۰ تخم وجود دارد.
      بعد از ۲ تا ۳ روز در شرایط مطلوب لارو شفاف تخم ریزی کرده،  و از گوشت میوه شروع به تغذیه می کند،  و به آرامی به سمت هسته تونل می زند.  لاروها دارای یک قسمت جلویی کاملاً واضح و بدون سر مشخص هستند،  و یک قسمت عقب صاف دارند،  که با رشد لارو،  رنگ کرم می گیرند.
      از حدود ۷ تا ۴۰ روز بعد،  بسته به نوع میوه و درجه حرارت میوه،  لاروهای بالغ  بطول ۸ تا ۱۰ میلی متر می رسند.  وقتی میوه را ترک می کنند،  به زمین می افتند،  و زیر سطح خاک شفیره می شوند.  حدود ۸ تا ۴۰ روز بعد،  بسته به دما،  مگس های بالغ از شفیره ها بیرون می آیند،  تا سطح خاک می خزند و چرخه کامل می شود.
      برد پرواز مگس با سرعت حداکثر یک متر در ثانیه،  حداکثر یک کیلومتر است،  که با شرایط باد این مسافت افزایش می یابد.  به معنی دیگر مبارزه با آن باید در سطح ملی و گسترده انجام شود،  منجمله یک دست کردن باغها در مناطق وسیع دهها هکتاری،  تا بتوان باغ را از برد پرواز مگس دور کرد.
       تا وقتی در روستاهای ایران،  باغها و درختان میوه متفاوت در هم آمیخته شده،  مبارزه با این مگس امکان پذیر قطعی نیست،  و بکار بردن سم و آفت کشها تاثیری بر آن ندارد.  باید توجه داشت استفاده غیر علمی از سمها باعث صدمه به سلامتی انسان،  و جهش ژنتیکی در آفات مختلف می شود. 
مگس میوه مدیترانه در ایران
طرح چرخه زندگی مگس میوه،  عکس شماره ۸۹۷۷.
مگس میوه مدیترانه در ایران
پژوهش مگس میوه در راویدسرا
نقطه آلودگی به نیش مگس میوه در خرمالو،  عکس شماره ۸۹۸۲.
کرم مگس در خرمالو،  عکس شماره ۸۹۸۳.
   خرمالو آلوده به نیش مگس،  بدون کرم مگس،  نیمی از خرمالوهای آلوده،  بدون کرم مگس هستند،  عکس شماره ۸۹۸۴.
   حدود یک هفته بعد از نشان دادن آلودگی به نیش مگس،  خرمالوهای تیره ای که بنام ایرانی معروف است،  از درخت رها می شوند،  عکس شماره ۸۹۸۵.
   خرمالوهای رها شده از درخت،  در زمین فاسد می گردند،  و کرمها قبل از کامل شدن دوره رشد از بین می روند،  عکس شماره ۸۹۸۶.
   درختان خرمالو نوع خارجی،  که خرمالوی آلوده را از درخت رها نمی کردند،  وموجب رشد کامل کرمها می شدند.  سپس کرمهای آماده شفیره همراه میوه به زمین می افتادند،  و  برای اینکه باعث گسترش آفت نشوند،  در ۱۳۹۴ قطع کردیم،  عکس شماره ۸۹۸۷.
پژوهش ادامه دارد و در چند روز اینده بیشتر پست می شود
……………
   برچسبها:  مگس میوه, میوه مدیترانه, مرفولوژی آفت, بیولوژی آفت, روشهای کنترل, چرخه زندگی.
………….
مگس میوه مدیترانه در ایران
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
 
* * * * * * * * * *
……………………….
کلیک کنید:  تاریخ رشد و تکامل در ایران
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:   مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
ارگ ایران   http://arq.ir
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x