Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما یعنی نقشی که نخبگان روستا برای مدیریت راهبردی روستا باید در نظر داشته باشند و با توانایی های خودشان در پیشبرد آنها اقدام کنند،  مدیریت راهبری کارهای عادی است،  و وظیفه افراد عادی است.

نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما

نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما
تصویر روستای ما از گوگل ارت،  عکس شماره 3725.
 این برگه بشماره 1395 پیوست لینک زیر است:
نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما
لوگو تاریخمند و اندیشه ورز شویم،  عکس شماره 1607.
نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما
نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما
      همانطور که در تعریف نخبه نوشتم،  به اشخاصی گفته می شود،  با تواناییهای بیشتر از افراد عادی در پردازشگری.  افراد عادی ممکن است،  حافظه ای مملو از اطلاعات و دانش داشته باشند،  ولی توانایی پردازشگری آنها پائین است.  اما نخبگان با این توانایی براحتی می توانند،  مدیریت راهبردی را طراحی نمایید.  نخبگان روستا اگر وارد شهر و کشورهای دیگر شده،  و در خدمت جاهای دیگر باشند،  و از روستای خود غافل و بی خیال شده باشند،  دیگر نخبه روستا حساب نمی شوند.
      روستای ما مانند چلاسر،  نیازمند طرحهای راهبردی برای ادامه حیاط درست خود بعنوان روستاست.  بدون در نظر داشتن راهبرد،  یعنی استراتژی های همه جانبه روستا،  و فقط تکیه بر امور جاری و راهبری،  روستا نابود میشود.  همانگونه که هزاران روستای ایران نابود شده اند،  و مردم و بویژه نسل جوان آنها روستا را ترک کرده،  و باعث شده به روستاها و شهرها و کل کشور صدمه بسیار برسد.
      مردم باهوش هر روستا باید به اشخاصی برای شورا رای دهند،  که دانش و بینش راهبردی داشته باشند،  و فقط تکیه بر راهبری نکنند.  در روستای ما طی دهها سال گذشته دیده ایم،  که اعضای شوراها فقط متوجه و توانایی راهبری،  یعنی امور ساده و جاری روستا را دارند و هرگز در جهت راهبردی یعنی استراتژیکی قدمی بر نداشته اند،   نه در وظایف تدوین شده آنها بوده،  نه در توانایی ذهنی شخص شان.
نمونه هایی برای راهبردی روستای ما،  که شوراها باید به آنها توجه کنند
   استراتژی آموزشی ــ  تشکیل کلاسهای آموزشی ادبیات فارسی و محلی و خوشنویسی و غیره.  تشویق مردم بویژه جوانها برای ایجاد وبلاگ،  و گفتن و نوشتن از روستای خود.
   استراتژی مالی ــ  روشن کردن بیلان کاری و مالی هر ماه بصورت عادی،  و هر سال بصورت کلی،  و انتشار آنها در یک وبلاگ.
   استراتژی امنیتی ــ  آموزشهای امنیتی مردم زیر نظر مسئولین امنیتی کشوری و نصب دوربینهای مداری آنلاین،  و دادن کد ورودی آنها به علاقمندان روستا برای رصد دوربینها.
   استراتژی توسعه ــ  ساخت جاده مستقیم بشهر،  مثلاً در روستای ما مسیری وجود دارد،  که نیاز است آسفالت شود،  و پل جدید در رودخانه تیرم و شیرود زده شود.  مشخص است اینکار در وظایف شورای یک روستا نیست،  اما توانایی ایجاد هماهنگی برای این هدف،  باید در انتخاب اعضای شورا توسط مردم منظور شود.
   استراتژی کاری ــ  ایجاد محیط های گردشگری مانند اقامتگاه های بومگردی،  کمک گرفتن فکری و تخصص برای برپایی گلخانه ها و صیفی و سبزی کاریهای طبقه ای و غیره.
   استراتژی ورزشی و سلامت ــ  نامه نگاریهای مختلف و کمک گرفتن برای ساخت سوله ورزشی و پیست دوچرخه سواری در روستای ما.
      و خیلی موضوعهای راهبردی دیگر،  بدیهی است،  که اینکارها از توانایی شوراها با افراد عادی خارج است.  اما اگر مردم آگاه شوند،  و اعضای شورای نخبه و باسواد مقیم و دلسوز روستا انتخاب کنند،  آنها خواهند توانست با نامه نگاریها،  و رفتن به ادارات مختلف در شهرستان و استان،  به این اهداف برسند.
      امروزه بسیاری ار اعضای شورها حتی نمی دانند روستای آنها چند نفر جمعیت دارد،  چه مقدار صادرات و واردات دارد،  درآمد خالص و ناخالص روستا چقدر است.  تعریف جغرافیای روستا و تاریخ روستا چیست،  و خیلی موضوعهای دیگر که نمی دانند.  چه خوب میشود،  بینش مردم برای انتخابات تغییر کند،  و کسانی را انتخاب نمایند،  که فکر آنها لکه گیر آسفالت و شن ریزی یک کوچه نباشد،  بلکه درک استراتژیکی داشته باشند.
نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما

تخلیه روستاها

       اسماعیل زیارتی مدیرکل برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی وزارت کشور با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرها در تیر 1397 گفت:  از سال ۱۳۳۵ تاکنون ۳۳ هزار روستای کشور تخلیه شده است.  جمعیت روستایی 20 میلیون و 70 هزار نفر معادل 25 درصد کل جمعیت کشور است.  واقعیت جامعه روستایی گویای آن است که ما با تزریق پول و اعتبار، برق رسانی و جاده سازی صرف نمیتوانیم به توسعه دست یابیم ، بلکه برای دستیابی به توسعه در روستاها، در وهله اول نیازمند تغییر رویکردها هستیم.
      اسماعیل زیارتی افزود:  مدیریت کارآمد و کارشناسی شده مسایل روستایی می تواند علاوه بر رفع نیازهای روستاییان و ایجاد اشتغال برای جوانان،  کمک بسیار بزرگی به توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور کند.  دهیاریها باید ظرفیتها و امکانات خود را شناسایی و توانایی های خود را برای استفاده از این امکانات نیز برآورد کنند.  اقدامات موثری از سوی دولت تدبیر و امید برای تامین و توسعه زیرساختهای روستایی انجام شده،  اما با این وجود سیل مهاجران روستایی به خصوص جوانان و نوجوانان به شهرها همچنان ادامه دارد.
      وی ادامه داد:  از سال 82 تا پایان سال 96 مجموعه اعتبارات متمرکز به دهیاری ها 15 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است،  که 12 هزار و 500 میلیارد تومان آن در دولت تدبیر و امید پرداخت شده است.  دولت با وجود تمام مسائل و محدودیتها در این 5 سال چهار برابر مجموع 10 سال گذشته به دهیاریها کمک کرده است،  که این نشان از توجه دولت به توسعه مناطق روستایی است.
      وی در ادامه گفت:  قبل از سال 1392 شمسی 331 پایگاه آتش نشانی روستایی در کشور وجود داشت که اکنون به 900 پایگاه افزایش یافته است.  قبل از سال 1392 شمسی یک هزار و 100 بوستان روستایی در کشور وجود داشت،  که در پنج سال گذشته این رقم به پنج هزار بوستان رسیده است.
   نظر و پاسخ انوش راوید:  برادر اسماعیل زیارتی از کمکهای دولت به دهیاریها ما چیزی ندیدیم،  در ضمن مهمتر از این کمکها گم شونده،  باید شیوه انتخابات و دستور کار شوراها و دهیاریها تغییر کند.  یعنی اشخاص با توانایی راهبردی انتخاب شوند،  در غیر اینصورت وضع کشور بیش از پیش بحرانی میشود،  و کشور غیر از بیکاری زیاد،  باید بطور کل غذا را وارد کند.
نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما

کشاورزی مخروبه را آباد کنید

      کشاورزی در غرب مازندران را نجات دهید،  و برای آباد کردن زمینها و باغهای رها شده اخطار و اولتیماتوم داده شود.  مجلس و دولت و روشنفکران و آینده نگران به این مهم توجه ویژه کنند.
      دولت و مجلس،  خواهشمندیم طرح بگذارید،  کسانیکه بکشور و مردم در این شرایط اقتصادی صدمه می زنند،  و بهترین اراضی را خریداری کرده و مخروبه کرده اند،  مجبور کنید آباد کنند،  یا به میزان ضرر و زیان بکشور خسارت و مالیات دهند،  بویژه در غرب مازندران،  که به هزاران هکتار رسیده است.
نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما
تصویر باغهای بایر و ویران شده در غرب مازندران،  عکس شماره 9354.
    نظر قابل توجه:  بخش زیادی از مردم ایران در مقابل ساده ترین مسائل بی تفاوت هستند،  حتی حاضر نیستند این متن مهم بی خطر را پخش کنند،  آنوقت می گویند بدبختیم،  و بیکاری و گرانی هست،  حداقل کار برای پدآفند غیر عامل کشوری هم انجام نمی دهند.
   مهم:  کشور ایران در کمربند خشک جهانی قرار دارد،  و خشک تر می شود،  و نسبت آب و کشاورزی،  به مردم خیلی کم است،  و ایران حدود ۵۰ درصد غذا و خوراکی را وارد می کند.  پس باید به مهم "طرح نو احیا" یا "طرح نو کشتگران" در اینجا اهمیت داد،  یعنی اهمیت داد خیلی زیاد.  عدم توجه،  حتی به یک هکتار از اراضی خوب و مستعد ایران،  خیلی بد است،  و خود بخود مسئولیت عواقب آن بعهده نمایندگان محترم مجلس ایران می شود.
نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما یعنی نقشی که نخبگان روستا برای مدیریت راهبردی روستا باید در نظر داشته باشند
طرح هادی روستایی را جمع کنید تا ادارات بنیاد مسکن و کشاورزی به کار اصلی خود برسند،  یعنی مسکن و کشاورزی،  که شرایط بحرانی در کشور دارند.  چه بسا مسئول آن همین طرح هادی روستایی است،  که این ادارات را از وظیفه اصلی خودشان خارج کرده است.  قانون باید به گونه ای تنظیم شود،  که بستر سالم اقتصادی درست کند،  نه شرایط غیر معقول مالی.  مشروح در لینک زیر:
……………
   برچسبها:  نخبگان روستا, مدیریت روستا, راهبردی روستا, استراتژی روستا, روستای ما.
………….
نخبگان و مدیریت راهبردی روستای ما
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات و نماشا لینک آن در ستون کناری ارگ ایران
پیشگیری احتمال وقوع سیل شهرستان تنکابن از رودخانه غریب در جلگه تنکابن شهرستان تنکابن، مشروح در http://arq.ir/409
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین عکسها و مطالب ارگ ایران را بیابید.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجوهای ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
   ــ  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید.
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها،  در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x