Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک در آینده زیستی سالم در ایران نقش مهمی دارد.  گران درآمدن تولید و حمل و نقل و توزیع،  بعلاوه کیفیت شیمیایی و غیره،  لازم است آموزشهای لازم و علاقه در این مورد ایجاد شود.

کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک

کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک
تصویر کشاورزی در آپارتمان،  عکس شماره 7333.
 این برگه بشماره 1131 پیوست لینک زیر است:
کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک
لوگو درک و عشق به طبیعت آینده بشر را تضمین میکند،  عکس شماره 1528.
کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک
کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک
      در این قرن زندگی بیشتر مردم بسمت آپارتمان و خانه های کوچک می رود،  بهمین جهت دسترسی ساکنان آنها به سبزیجات تازه بشدت کم میشود.  آنها مجبور هستند بجای سبزی و صیفی از غذاهای صنعتی بویژه مرغهای صنعتی استفاده کنند،  خوردن مدام غذای صنعتی،  صدمهای زیادی در پی دارد.  برای رفع این مشکل در اینترنت پر شده از آموزش سبزی کاری و صیفی کاری در آپارتمان و خانه های کوچک.
      کشت سبزی و صیفی در آپارتمان و خانه های کوچک،  کمک بزرگی به اقتصاد کشور است،  مانند سلامتی بیشتر،  که معنی آن میشود،  دارو و درمان کمتر،  و صادر شدن مواد غذایی مشابه،  که در مزارع تولید میشوند.  اما کشت های آپارتمانی و خانه های کوچک مشکلاتی نیز دارد،  مانند کم بودن آموزش،  و نبود امکانات اولیه برای کشت،  همچون گلخانه طبقاتی کمدی در بازار.
      امید است دستگاهی در جهاد کشاورزی تشکیل شود،  که مسئول رسیدگی به این مهم شود.  باید در نظر داشت کشور ایران در خطر کم آبی،  خالی شدن روستاها،  و افزایش بی رویه جمعیت شهری است.  بنابراین یکی از مهمترین چاره های کار،  تولید مواد اولیه ساده غذایی در آپارتمان و خانه های کوچک است.  بدین منظور توجه شما را به سری فیلمهای کوتاه آموزشی راویدسرا جلب می کنم.
چند فیلم کوتاه کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک در پایین همین برگه.
کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک
   تصویر ساده ترین نوع گلخانه طبقاتی برای آپارتمان و خانه های کوچک،  که به هر اندازه می توان درست کرد،  طبقات + نایلون،  عکس شماره 9278.
کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک

گرمایش زمین و مهاجرت گیاهان

      گرمایش زمین مهاجرت گیاهان را سرعت می بخشد.  ایران مهمترین کریدور مهاجرت گیاهان در جهان است.  برای همین تنوع گیاهی در ایران بیشتر از هر جای دیگر جهان است.  مهاجرت گیاهان باعث تغییر در انواع گیاهان بومی میشود.  از انقلاب کشاورزی،  مهاجرت گیاهان به هزارههای تاریخ مربوط میشد،  و در دید کشاورزی و باغداری و دامداری هر نسل و زمان قرار نمی گرفت.
      گرمایش زمین از چند دهه پیش،  این مهاجرت را شدت بخشیده،  بویژه گیاهان برای یافتن و رشد در آب و هوای مناسب،  تغییر مکان می دهند.  سرعت بخشیدن این مهاجرت خود بخود تاثیر و تغییر گیاهان در زمان حال را دارد.  همچنین گیاهان با خود بیماریهای و آلودگیهای مختلف جابجا میکند.  امروز گیاهان کوهپایه به نقاط مرتفع تر می روند،  و گیاهان جلگه ای به کوهپایه،  و الی آخر.
      ما عادت کرده ایم کشاورزی و باغداری را بسبک و شیوه قرن گذشته میلادی ادامه دهیم،  با سم و کود بیشتر یا آبیاری زیاد،  برای گیاهی که دیگر مناسب آب و هوا موجود متغییر نیست.  یکی از این کارها غیر علمی،  جلوگیری از تغییر کاربری است،  مثلاً اصرار داریم چای شرق گیلان و غرب مازندران را مانند چند دهه پیش حفظ کنیم،  بدون در نظر گرفتن شرایط اکولوژیکی موجود.
      در وبسایتهای جهاد کشاورزی هر چه گشتم هیچ اطلاعاتی درباره مهاجرت گیاهان و تغییرات آب و هوایی یک قرن گذشته ندیدم.  درصورتیکه این مسئله موضوع مهمی است،  ما بدون در نظر گرفتن علمی سرعت گرمایش زمین و مهاجرت گیاهان،  هرگز نمی توانیم  راهبرد و راهبری و نقشه راه مناسب پیاده کنیم،  و همچنان دربند و اسیر دانشهای تاریخ مصرف گذشته خواهیم بود.
   پرسش از عموم:  بنظر شما گرمایش زمین غیر از کشاورزی و باغداری،  به دامداری هم تاثیر میگذارد؟
کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک

راهبرد غذایی ایران

      برنامه های راهبرد غذایی باید یک اصل مهم برای ایران باشد،  و این برنامه در سه مدل کوتاه و میان و بلند مدت،  تدوین و اجرا شود.  نیاز است راهبرد غذایی در دستگاه های استراتژیکی کشور،  تدوین و نظارات اجرا شود.  منجمله باید در این دستگاه جهاد کشاورزی منطقه ای و دانشگاهها و تعاونیهای کشاورزی حضوری پر رنگی داشته باشند.
      تولید محصولات اساسی استراتژیک غذایی تأثیر بسیار مهمی در امنیت ملی و غذایی ایران دارد.  برنامه کشورهای بزرگ ابتدا تولید کافی این قبیل محصولات در داخل،  و پس از آن تولید محصولات دیگر است.  در ایران سالانه 126 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید میشود،  اما در تولید محصولات اساسی و استراتژیک غذایی ضعفهای زیادی وجود دارد،  و عمدتاً وابسته به واردات است.
      سال گذشته بیش از چهار میلیارد دلار خوراک دام و طیور وارد کشور شد،  که نسبت به سال قبل رشد 23 درصدی داشت.  محصولاتی نظیر دانه ‌های روغنی بیش از 90 درصد وابسته هستیم.  سالانه حدود 150 هزار تن گوشت،  یک میلیون تن شکر و یک میلیون تن برنج وارد کشور میشود.
      واردات محصولات استراتژیک غذایی علاوه بر آنکه باعث خروج ارز از کشور میشود،  در بسیاری موارد سلامت محصولات نیز محل تردید است،  سالانه حدود شش میلیارد دلار محصولات تراریخته و فراریخته وارد کشور میشود.  همچنین بیوتروریسم ابزار مدرن امروزی برای ستیز با دیگر کشورها محسوب میشود،  و حساسیت این موضوع در واردات محصولات کشاورزی قابل دقت است.
      آینده امنیت غذایی کشور بیشتر وابسته به تولید محصولات اساسی و استراتژیک،  مانند گندم، چغندر قند، نیشکر، پنبه، دانه‌های روغنی و از این قبیل محصولات است.  وزن اینها در تأمین امنیت غذایی کشور بسیار زیاد است،  اما باید تولید محصولات گروه دوم غذایی  نیز باشد،  ولی همیشه باید وزن تولیدات گروه اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر در نظر داشت.
      ایران در تولید محصولات سبزی و صیفی،  در جهان جایگاه مناسبی دارد.  مثلاً جایگاه اول و دوم تولید خربزه و هندوانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد،  و بیش از نیاز محصولات صیفی تولید میشود.  در مقابل سالانه بیش از 90 درصدی دانه‌های روغنی،  یک میلیون تن شکر و یک میلیون تن برنج،  حدود 150 هزار تن گوشت وارد میشود.  ایران وابستگی شدید به واردات خوراک دام و طیور دارد. 
   پرسش از عموم:  دلیل این عدم توازن در تولید چیست؟
   قابل توجه:  در غرب مازندران هزاران نوع محصول تنگ هم داریم،  با جمعیت نسبی زیاد و در رفت آمد زیادتر به نقاط مختلف ایران و جهان.  بهمین جهت محیط بشدت آلوده برای کشاورزی درست شده است.
کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک

کشت هیدروپونیک یا آب کشت

      شاید اولین بار باشد که واژه هیدروپونیک را میشنوید،  هیدروپونیک یعنی کشت بدون خاک که در آن از محلولهای غذایی و کود همراه آب آبیاری برای تغذیه گیاهان استفاده می کنند.  کشت هیدروپونیک در بسیاری از محصولات از جمله گوجه، بادمجان، خیار، توت فرنگی و فلفل کاربرد دارد.  اگر نترسید و به خود باور داشته باشید حتما در کشت هیدروپونیک موفق خواهید شد.
      در این نوع کشت نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌ گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده میشود،  با افزودن عناصر ریز مغذی و درشت‌ مغذی و نگه ‌داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌ اثر،  مانند پرلیت عملاً نیاز به خاک منتفی میشود.
      این روش نسبت به راهکارهای سنتی در کشاورزی مزیتهای زیادی دارد.  فرایند به آب کمتری نیاز داشته،  کاملاً استریل است،  و بازدهی بیشتری نیز دارد.  معمولاً از مواد کدر،  برای جلوگیری از ورود نور خورشید و جلوگیری از رشد خزه در محیط ریشه،  که از تمام جهات محصورند استفاده میشود.
      کشت هیدروپونیک به صورتهای گوناگونی انجام میشود،  در ساده‌ ترین و قدیمی ‌ترین روش کشت هیدروپونیک گیاهان را در بسترهای از جنس کاه کشت ‌کرده،  و مواد غذایی را در اختیار گیاهان کشت شده قرار میدهند.  روشهای جدید تری نیز بکار برده میشود،  مانند روش NFT که در آن مواد غذایی به صورت یک لایه نازک در اختیار گیاه قرار میگیرد.
      این نوع کشت نیازی به شخم و آبیاری ندارد،  و مصرف آب به صورت چشمگیری کاهش مییابد.  همچنین در این روش ضدعفونی کردن محیط رشد بسیار ساده و کم هزینه است.  چون محلول غذایی به صورت مایع است،  به راحتی میتوان آن را کنترل کرد. همچنین در جایی که خاک مناسب ندارد،  یا دچار بعضی بیماریها است قابل کشت میباشد.  کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده‌تر است.
      کشت هیدروپونیک در غرب مازندران که تراکم جمعیت و کشت و کار بالاست،  بهترین روش است،  نیروی کاری کمتر و دردسر و خرج کمتر دارد.  نیاز است جهاد کشاورزی در این مورد امکانات دانشی و بینشی و کالایی فراهم آورد،  تا این کشت در ابعاد کوچک و بزرگ انجام گردد،  و نیاز غرب مازندران به واردات سبزی و صیفی از دیگر استانها برطرف شود.
 کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک
   تصویر خسارت گنجشکها و کلاغها که روزی چند تخم مرغ را با ما در راویدسرا شریک هستند،  عکس شماره 9352.
……………
   برچسبها:  کشاورزی آپارتمانی, کشاورزی خانه, کشاورزی کوچک, گرمایش زمین, مهاجرت گیاهان, راهبرد غذایی, غذای ایران, کشت هیدروپونیک, آب کشت, جهاد کشاورزی.
   هشتگها:  #کشاورزی_آپارتمانی, #مهاجرت_گیاهان, گرمایش_زمین, #راهبرد_غذایی.
…………
کشاورزی آپارتمانی و خانه های کوچک
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات و نماشا لینک آن در ستون کناری ارگ ایران
 بنسای یا درختچه مینیاتوری،  انیمیشن گام بگام روش ساده سنتی تولید.
      این نوع درختچه قیمت زیادی دارد،  و می گویند نوع مرکبات آن،  که محصول مینیاتوری هم داشته باشد،  میلیونها تومان ارزش دارد.  در این فیلم روش تهیه سنتی و ساده آن نمایش داده می شود.  روش علمی آن با استفاده از داروهای مختلف و دستکاری ژنتیکی است،  که قیمت بسیار بیشتری دارند.
      یکی از مهمترین کارهای باغداری در گیلان و مازندران می تواند تولید بنسای باشد،  که درآمدزایی بالایی حاصل میکند.  در وبسایتهای جهاد کشاورزی از تولید بنسای مطلبی ندیدم،  درصورتیکه یک مزرعه متوسط تولید بنسای می تواند رقم بالایی ارز آوری داشته باشد،  که هیچ محصول دیگر ندارد.
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین عکسها و مطالب ارگ ایران را بیابید.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجوهای ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
   ــ  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید.
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها،  در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x