Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

تعریف نخبه چیست کیست در تعریف عمومی نخبه آمده نخبگان یا اِلیتان بخش برگزیده‌ ای از یک جامعه هستند،  که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها،  برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شوند.مطابق معمول رشد و تکامل در دانش و بینش،  خود بخود تغییر در تعریف فوق هم بوجود آمده است،  بخشی از آنرا در زیر نوشتم.

تعریف نخبه چیست کیست

تعریف نخبه چیست کیست
تصویر تعریف نخبه چیست کیست،  عکس شماره 9267.
تعریف نخبه چیست کیست
لوگو در دانش و بینش انقلابی باشید،  عکس شماره 1610.
این برگه بشماره 1012 پیوست لینک زیر است:
. . . ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .
 تعریف نخبه چیست کیست

تعریف نخبه

      در طول تاریخ و تا قبل از قرن انفجار اطلاعات و ارتباطات قرن 21،  نخبه تعریف دو خط بالا را داشت.  مانند یک پزشک خدمتگذار،  کارمندی که به اصول اخلاقی کارمندی پای بند بود،  کارگری که اندیشه تشکیل سندیکا را می پروراند،  کشاورزی که طرح های جدید کشت و آبیاری آموزش می داد و غیره.
      از ابتدای قرن 21 با وجود هماهنگی علمی در جهان،  نخبه شخصی است،  که می تواند استاندارد های جهانی در علوم را تغییر دهد.  یا قابلیت‌ها و توانایی‌ های برتر مورد تأیید جهان،  برای مواردی در علوم داشته باشد.  در این قرن امکان آن نیست،  که هر کشوری برای خود استاندارد و تعریف جدید در علوم ایجاد کند.  در این قرن فقط می توان در نظریه جهت نخبه ملی تعریف برای یکسان سازی با استاندارد جهان داشت.
      در قرن هفدهم واژه نخبه براي توصيف كالا هايي با مرغوبيت خاص به كار می‌رفت،  و بعدها براي اشاره به اشخاص یا گروه‌ های اجتماعي برتر شد.
      ماده ٢ آیین‌نامه احراز نخبگي می‌گوید:  "به استناد ماده ٤ اساسنامه بنياد نخبگی،  نخبه به فرد برجسته و كارآمدی اطلاق می‌شود،  كه اثرگذاري وي در توليد و گسترش علم و هنر و فناوري و فرهنگ‌سازی و مديريت كشور محسوس باشد،  و هوش، خلاقيت، كارآفريني و نبوغ فكری وي در راستای توليد و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی كشور شود".
      فرد نخبه در هر حوزه‌ای خواه سياسي، خواه اجتماعي، خواه فرهنگي،  بايد بتواند،  پدیده‌ها را در سطوح مختلف و حتي داخلي و بین‌المللی بررسي كند،  و آينده را از پيش ببيند،  و راهكارهاي هوشمندانه براي مديريت حوادث و پدیده‌ها در راستاي ارتقا بخشيدن به زندگي بشر ارائه كند.
تعریف نخبه چیست کیست

تعریف نخبه‌گرایی

      در قرن نوزدهم نخبه‌ گرایی به‌عنوان يك مكتب فكری در علم سياست و جامعه‌شناسی سياسي مطرح شد.  امروزه نيز نخبه‌گرایی يكي از الگوهای رايج در جامعه‌شناسی سياسي،  از شاخصه ‌های تأثیرگذار بر فرآیند تصميم سازی،  بر سیاست‌های راهبردی شمرده می‌شود.
تعریف نخبه چیست کیست

تعریف نخبه پروری

      نخبه پروري به معناي پرورش دادن ویژگی‌های پیش‌ گفته،  و فراهم آوردن شرايط براي تعميق و نهادينه شدن آن در افراد است.
      این اصطلاح به معني طبقه‌بندی جامعه بر اساس امتيازات موهوم نيست،  بلكه طبقه‌بندی بر اساس كلاس، علم، اخلاق، ادب، توانايي و به عبارت روشن‌تر، دانستن، توانستن، خواستن، برخاستن و به ظهور رساندن فضايل انساني است.  فضايلي كه البته هركس می‌تواند بدان دست يابد و پس از آن در جمع نخبگان به شمار آيد.
      وابستگي خانوادگي، ثروتمند بودن، داشتن پشتوانه‌های قوي، حتي اگر باعث شهرت فرد شود، نمی‌تواند از او يك نخبه بسازد.  هرچند اين ظرفیت‌ها می‌تواند تسهیل‌کننده تبديل يك فرد عادي به يك فرد نخبه شود.
      نخبگان معمولاً كساني هستند،  كه از راه‌های دشوار می‌گذرند،  و موانع را از سر راه برمی‌دارند.  مشكلات و سختی‌ها را رام اراده خويش می‌کنند،  تا به مقصد برسند.  در راه‌یابی و راهنمايي و يافتن راه‌های تازه و کم‌هزینه و پرفايده،  و تلاش براي رسيدن به مقصد خود را نشان می‌دهد.  پس می‌توان گفت نخبه از طبقه خاصي نيست هرچند در نهایت جزو يك طبقه خاص می‌شود.
تعریف نخبه چیست کیست
ویژگی‌های نخبه
      همه نخبگان یک ویژگی مشترک دارند،  و آن این است،  حد خود را دقیق می‌شناسند،  و هدفمند هستند.  فرصت یابند،  و از فرصت‌ها خوب استفاده می‌کنند.  خود و دیگران را خوب ارزیابی می‌کنند.  شجاع هستند و مدیریت خطر پذیری و تصمیم‌ گیری دارند.  ماهیچه‌های اراده خود را قوی می‌کنند.  می‌دانند همیشه محدودیت وجود دارد،  ولی در جا نمی‌زنند.  بر آنچه انجام می‌دهند تمرکز دارند.
      بجای توجه روی عادت‌های غیر علمی،  روی عادات علمی توجه می‌کنند.  جامعیت و نگاه جامع دارند.  نبوغ قدرت به‌کارگیری مهارت‌ها و تعادل و تناسب در ترکیب آن‌هاست.
تعریف نخبه چیست کیست
اهمیت نخبگان
       نخبه باعث تغییر پیوسته یا ناپیوسته در دانش و بینش و بود و باش می شود.  دیگر اهمیت مهم نخبه برای گروه های سنی بعدی است،  که وارد جامعه و علم و کار می شوند.  آنها در راه بکار گیری دانش و بینش نخبه های فعلی،  تعدادی نخبه های بعدی خواهند بود،  تا جامعه ای بهتر بسازند.
تعریف نخبه چیست کیست
هفت صفت ویژه قهرمانان
      کسانی که حاضر هستند برای ارزش های خود هزینه کنند. از دیدگاه رابینز عبارتند از:
  ــ  انگیزه بالا:  افراد قهرمان انگیزه بالایی برای قهرمان شدن دارند.
  ــ  ایمان قوی:  افراد قهرمان دارای ایمان قوی می‌باشند.
  ــ  درک ارزش‌ها:  این افراد درک بالایی از ارزش‌ها دارند.
  ــ  راهبرد:  افراد فوق دارای راهبردهای مشخص و برنامه‌ریزی‌های دقیق می‌باشند.
  ــ  انرژی:  این افراد دارای انرژی مضاعف هستند،  و زود خسته نمی‌شوند.
  ــ  نیروی صمیمیت:  افراد قهرمان سرشار از محبت و صمیمیت هستند.
تعریف نخبه چیست کیست
بنیاد ملی نخبگان
      بنیاد ملی نخبگان سازمانی ایرانی است،  که به شناسایی، جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان می‌پردازد.  اساسنامه این سازمان در پانصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دهم خردادماه ۱۳۸۴ تصویب شد.  هیئت امنای بنیاد در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵ اولین جلسه خود را تشکیل داد.  رئیس این بنیاد، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور است.  وبسایت:  https://www.bmn.ir
……………
   برچسبها:  تعریف نخبه, نخبه چیست, نخبه کیست, بنیاد نخبگان, اهمیت نخبه, ویژگی نخبه, نخبه پروری, الیت, نخبه.
………….
تعریف نخبه چیست کیست
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
فنآوری نو در کنترل زلزله از دکتر شاهرخ رضایی، مفهوم جدید مبتنی بر فرا مواد لرزه ای، برای طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله معرفی می شود. مشروح در http://arqir.com/202
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
ارگ ایران   http://arq.ir
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مبین
مبین
2 سال قبل

جالب بود تشکر



1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x