Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

تاریخ و جغرافیای بناهای دینی ایران بسیار هستند،  و تاثیر مهمی در تاریخ و تاریخ اجتماعی ایران و جهان داشتند.  بخش زیادی واقعیتهای تاریخی در دل آنهاست،  و باید با پژوهش دقیق آنرا را بدست آورد.  با رشد و تکامل تاریخ نویسی ایرانی،  دروغها و دانشهای اشتباه،  که در تاریخ ایران زیاد است،  دور ریخته میشود،  و بزرگی و شکوه تاریخ ایران با واقعیتهای تاریخ و سرنوشت باز ستانده میگردد.

تاریخ و جغرافیای بناهای دینی ایران

بنا های تاریخی دینی ایران
تصویر معبد جغازنبیل،  عکس شماره ۳۳۹۱.
بنا های تاریخی دینی ایران
تصویر لوگوی باجدیت پیگیر تاریخ ایران باشید، عکس شماره ۱۶۱۱.
ادامه دارد و بازنویسی می شود.

چغازنبیل

      چُغازَنبیل نیایشگاهی باستانی‌ زمان ایلام،  در حدود ۱۲۵۰ ق،م،  ساخته شده‌ است،  چغازنبیل موجود و بخش به‌ جامانده از شهر دوراونتش می باشد،  این سازه ۱۹۷۹ م،  در فهرست میراث جهانی یونسکو جای‌گرفت.  در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش استان خوزستان،  نزدیک منطقه باستانی هفت تپه،  طول جغرافیایی ۴۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه و پهنای جغرافیایی ۳۲ دقیقه است.
      این نیایشگاه که در بعضی از کتب تاریخی نام قدیمی شوش،  چغازنبیل نامیده شده،  توسط اونتاش گال (پیرامون ۱۲۵۰ ق.م.)،  پادشاه بزرگ ایلام باستان،  برای ستایش ایزد اینشوشیناک،  نگهبان شهر شوش،  ساخته شده ‌است.  بلندی آغازین آن ۵۲ متر و ۵ طبقه بوده‌،  امروزه ارتفاع آن ۲۵ متر و تنها ۲ طبقه و نیم از آن باقی مانده‌است.  چغازنبیل نام باستانی این بنا،  واژه‌ ای محلی و مرکب از دو واژه چُغا،  در زبان لری به معنی تپه،  و زنبیل به معنی سبد است.  اشاره‌ ای به مکان معبد دارد،  که تپه بوده و آن را به زنبیل واژگون تشبیه می ‌کردند.  این مکان نزد باستان‌ شناسان به دور ـ اونتَش معروف است،  که به معنای دژِ اونتش می باشد.
      اونتاش گال پادشاه ایلام،  دستور ساخت این شهر مذهبی را داد،   بنای چغازنبیل در میانه این شهر واقع شده‌ و مرتفع ‌ترین بخش آن است.  آنچه تا کنون می گویند و می دانند،  این شهر و بنا،  در حمله سپاه آشور بانیپال به همراه تمدن ایلام ویران گردید.  سده‌ های متمادی این بنا در زیر خاک به شکل زنبیلی واژگون مدفون بود،  تا اینکه به دست رومن گیرشمن فرانسوی،  در زمان پهلوی دوم از آن خاکبرداری گردید.  خاک برداری از این بنای باستانی در دل دشت صاف،  تکمیل دانش دنیا نسبت به پیشینه باستانی ایرانیان گردید،  ولی پس از گذشت حدود ۵۰ سال از این کشف،  عوامل فرساینده طبیعی،  و بی دفاع گذاشتن آن،  آسیب های فراوانی به این بنای خشتی ـ گلی وارد کرده،  خصوصا باقیمانده طبقات بالایی را نیز دچار فرسایش شدید نموده‌ است.
بنا های تاریخی دینی ایران
عکس هوایی تاریخی از جغازنبیل،  حدود ۱۳۴۵ خورشیدی،  عکس شماره ۱۱۰۸.
تاریخ و جغرافیای بناهای دینی ایران

مسجدی با دیواری استوار

بنا های تاریخی دینی ایران
      مسجدی تاریخی،  در دهستان دینال چال روستا کیش خاله استان گیلان ایران،  خرابه ای تاریخی به نام مسجد عبداللهی قرار دارد،   که نشان از اولین مسجد های ایرانی دارد.  مسجدی خراب با دیوار هایی استوار،  آجر های ساسانی چهار گوش و ساروج محکم،  و گودالی عمیق در میان حیاط به جای مانده از دست رنج جویندگان گنچ.  محوطه ای که نمایی از مساجد امروزی را ندارد،  و چون محرابه های ردیف آئین میترایی در شاهنشاهی ساسانیان و حکومت اشکانیان است،  هنوز صدای دعای مسلمانان اولیه به گوش علاقمندان به وجدان و واقعیت های تاریخی می رسد.   نمونه های این مسجد در ایران بسیار است،  بویژه در گیلان و مازندران که بصورت یک سری وجود دارند،  فضای آنها خبر از جمعیت زیاد منطقه می دهد.
بنا های تاریخی دینی ایران
عکس مسجد تاریخی عبداللهی،  عکس شماره ۴۵۷۲ .
      خطوط نوشته شده بر دیوار های مسجد دو سری می باشند،  عربی بدون نقطه خط کوفی،  و نمونه ای از خط سانسکریت ساسانی است،  که بیش از هزار سال قدمت خبر می دهد.  خطوط عربی بدون نقطه خواندن آن برای باسواد های آن زمان هم مشکل بود،  نقطه و نستعلیق را ایرانیها برای خط عربی به ارمغال دادند،  تا همگان براحتی بتوانند بخوانند،  و آن را خط فارسی کردند.  تاریخ تمدن یعنی همین،  هر کسی و هر ملتی قدمی بر می دارد و در سرزمین دیگر،  جایی و چیزی می افزاید و تمدن شکل می گیرد.  موضوعی که استعمار و امپریالیسم هرگز نمی خواستند بگویند،  آنها موذیانه و زیرکانه تبلیغ کردند،  تمدن را اسکندر مقدونی با هلنیسم دروغی آورد،  و یا این و آن برای ایران بزرگ بردند.  دشمنان و استعمار می خواستند قاره کهن چندین کشور باشد،  و در طول تاریخ بویژه ۵۰۰ سال اخیر،  دروغ ها گفتند و مرز های سیاسی کشیدند،  که همه ساختگی است.
بنا های تاریخی دینی ایران
عکس تابلو های اسپی مزگت،  عکس شماره ۴۵۷۵ .
   مسجد = مزگت = مسگت = مسگد = م = محل، جایگاه + س = سر + گت = گاد = مقدس،  جهت اطلاع به حروف الفبای جی مراجعه نمایید.  این مسجد را ببینید و گزارش علمی از آن تهیه نمایید،  تا قبل از اینکه آثار و علائم و نوشته های آن کاملاً از بین نرفته است.
      امروزه ما باید با سنت گریزی و دانایی قرن ۲۱ به تمام مسائل نگاه کنیم،  و نمایی نوین و حقیقی به زندگی دهیم.  امید است جوانان باهوش محلی،  و مسئولین نسبت به نگهداری و حفظ این مسجد تاریخی و مهم اقدام کنند،  البته همین شکل موجود مسجد باید حفظ شود،  نه مانند بسیاری از بنا های تاریخی که بروی آنها جلدی از کاشی و سرامیک و سنگ گرفته اند،  و ذات تاریخی را سلب کرده اند.  حتی امروزه بعد از گذشت هزار سال،  هنوز آجرها و ساروج های این مسجد،  همچنان محکم و استوار هستند،  حتی تکیه ای از آن را نمی توان شکست.
بنا های تاریخی دینی ایران
   عکس مسجدی در کوردوبا، اسپانیا،  خطوط عربی مانند مسجد عبداللهی می باشد،  بسیار خوانده و شنیده بودم که هنرمندان ایرانی،  نقش مهمی در ساخت و تزئین مساجد کوردوبا داشته اند.  عکس شماره ۴۷.
 
نماهنگ اسپی مزگت، کلیپ شماره ۱۵۸ .
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند.
 
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
3 سال قبل

درود موضوع خیلی مهم و عالی بود که باید بیشتر پیگیری شود

کیوان
کیوان
4 سال قبل

درود عالیست



2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x