Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر موافق و مخالف دارد،  هوش با تمام فرآیندهای شناختی انسان درگیر است.  هنگامی‌که واژه هوش به گوش ما می‌خورد،  معمولاً مفهوم ضریب هوشی (IQ) به ذهنمان می‌آید.

نظریه هوشهای‌ چندگانه هوارد گاردنر

نظریه هوشهای‌ چندگانه هوارد گاردنر
تصویر طرح انواع هوشها،  عکس شماره ۸۹۸۹.
نظریه هوشهای‌ چندگانه هوارد گاردنر
لوگو ذهن کپی پیس باقی مانده از سیستم آموزشی را کنار بگذارید،  عکس شماره ۱۶۱۳.
برگه 1357 پیوست لینک زیر است:
نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر
نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر
      تئوری هوش‌های چندگانه نظریه‌ای است آموزشی که اولین بار توسط هوارد گاردنر تنظیم و ارائه گردیده‌است.  بر طبق این نظریه،  دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی نسبت به هوش،  بسیار محدود و ضعیف است.  گاردنر نظریه‌اش را نخستین بار در کتاب قاب‌های ذهنی:  نظریه هوش چندگانه،  در سال ۱۹۸۳ ارائه کرد.  به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند.
      او در کتاب خود،  هشت نوع مختلف هوش را معرفی نموده و احتمال داده ‌است،  که نوع نهمی نیز به عنوان «هوش هستی‌گرا» وجود داشته باشد.  طبق نظریه گاردنر،  برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد،  نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش موسیقایی،  هوش درون فردی، هوش تصویری- فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود.
      در سال ۱۹۷۰، هاوارد گاردنر (Howard Gardner) به بررسی تعیین هوش بر اساس تست‌های روانشناسی هوش پرداخت.
      گاردنر با بررسی کودکان بااستعداد و افراد بالغی که دچار آسیب مغزی بودند،  به این نتیجه رسید که افراد استعداد و نبوغ‌های دیگری دارند،  که شاید بر اساس آزمون‌های ایده‌آل سنتی شناسایی نشوند.  او با استفاده از ابزار مختلف، مانند استفاده از تحقیقات عصبی جسمانی (نوروفیزیکی) و مطالعاتی که در رابطه با افراد اوتیسم،  برای تأیید مدل خود که نشان می‌داد قسمت‌های مختلف مغز دارای هوش‌های مختلفی هست، استفاده کرد.
      طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت،  بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش موسیقیایی، هوش درون فردی، هوش تصویری-فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود.
نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر

نقدهای هوش چندگانه

      نظریه گاردنر با انتقاداتی از سوی روان‌شناسان و مربیان روبرو گشته‌است.  منتقدان می‌گویند تعریف گاردنر از هوش بسیار وسیع و گسترده‌ است،  و هشت نوع هوشی که او تعریف کرده فقط نشانگر استعدادها،  خصوصیات شخصیتی و توانائی‌ها است.  از دیگر نقاط ضعف نظریه گاردنر می‌توان به کمبود پژوهش‌های عملی پشتیبان آن اشاره کرد.  اما با وجود این،  نظریه هوش چندگانه محبوبیت زیادی در بین مربیان و آموزشگران پیدا کرده‌ است،  و بسیاری از معلمان از این نظریه در انتخاب شیوه تدریس خود استفاده می‌کنند.
   نظر انوش راوید:  هوش نسبی است،  و به معنی واقعی،  شرایط اقتصادی و اجتماعی و تربیتی،  نسبیت هوش را تعیین می کند.  در جامعه و سیستم آموزشی پیشرفته هوش اشخاص بسیار بالاتر است،  و باعث تولید و توانایی در جامعه پیشرفته شده است.
نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر

هوش‌های هشت‌گانه هوارد گاردنر

      بر اساس نظریه هوش‌های چندگانه،  انسان دارای هشت نوع هوش است،  که از دامنه کمتر تا بیشتر متغیر بوده و بر همین اساس هرکدام از ما پروفایل هوش متفاوتی داریم.  این پروفایل و مشخصه بر اساس ژنتیک و تجربه بوده و لذا هوش هر کس منحصر به‌فرد است.
نظریه هوشهای‌ چندگانه هوارد گاردنر
   تصویر نتایج بسته‌های استعدادیابی پروفایل‌سنتر،  پروفایل ۳۶۰ درجه،  هوش غالب افراد بصورت نما نمایش داده شده است،  عکس شماره ۸۹۹۰.
…………..
یک:  هوش تصویری – فضایی
   نقاط قوت:  قدرت تشخیص تصویری و فضایی کسانی که هوش تصویری- فضایی بالایی دارند در تجسّم چیزها قوی هستند. این افراد معمولاً جهت‌یابی خوبی دارند و با نقشه‌ها، نمودارها، عکس‌ها و تصاویر ویدئویی مشکلی ندارند. در مجسمه‌سازی موفق هستند.
ویژگی‌های هوش تصویری-فضایی
لذت بردن از خواندن و نوشتن
مهارت در درست کردن پازل
مهارت در تفسیر عکس، گراف و نمودار
لذت بردن از رسم، نقاشی و هنرهای تجسمی
تشخیص راحت الگوها
انتخاب‌های شغلی
معمار
هنرمند
مهندس
مجسمه‌ساز
عکاس
شاعر
…………
دو:  هوش کلامی – زبانی
   نقاط قوت:  کلمات، زبان و نویسندگی کسانی که هوش کلامی- زبانی بالایی دارند به خوبی می‌توانند از کلمات، به هنگام نوشتن و حرف زدن، استفاده کنند. این افراد غالباً در نوشتن داستان، به خاطر سپردن اطلاعات و خواندن مهارت دارند.
ویژگی‌های هوش کلامی- زبانی
مهارت در به یادآوردن اطلاعات نوشته یا گفته شده
لذت بردن از خواندن و نوشتن
مهارت در مباحثه یا صحبت‌های متقاعد کننده
توانائی در توضیح دادن مسائل
استفاده از شوخ‌طبعی به هنگام بیان داستان‌ها
انتخاب‌های شغلی
نویسنده/ روزنامه‌نگار
وکیل
معلم
شاعر
سیاستمدار
مترجم
…………
سه:  هوش منطقی – ریاضی
نقاط قوت:  تحلیل مسائل و عملیات ریاضی کسانی که هوش منطقی- ریاضی بالایی دارند در استدلال، شناسایی الگوها و تحلیل منطقی مسائل قوی هستند. این افراد به تفکر دربارهٔ مفهوم اعداد، روابط و الگوها علاقه‌مندند.
ویژگی‌های هوش منطقی- ریاضی
مهارت زیاد در حل مسئله
لذت بردن از تفکر دربارهٔ ایده‌های انتزاعی
علاقه‌مندی به انجام آزمایش‌های علمی
مهارت در انجام محاسبات پیچیده
انتخاب‌های شغلی
دانشمند
ریاضیدان
برنامه‌نویس رایانه
مهندس
حسابدار
…………..
چهار:  هوش اندامی- جنبشی
   نقاط قوت:  تحرک فیزیکی، کنترل حرکات کسانی که هوش اندامی- جنبشی بالایی دارند در حرکت‌های بدنی، انجام عملیات و کنترل فیزیکی قوی هستند. این افراد در هماهنگ سازی چشم و دست مهارت دارند و افراد چالاک و تردستی هستند.
ویژگی‌های هوش اندامی- جنبشی
مهارت در ورزش و رقص
لذت بردن از ساختن چیزها با دست
هماهنگی فیزیکی عالی
به خاطر سپردن چیزها از طریق انجام دادن آن‌ها، به جای گوش کردن یا دیدن
انتخاب‌های شغلی
رقصنده
هنرپیشه
ورزشکار حرفه ای
پیمانکار
جراح
…………….
پنج:  هوش موسیقایی
   نقاط قوت:  ریتم و موسیقی کسانی که هوش موسیقایی بالایی دارند در فکر کردن به الگوها، ریتم‌ها و صداها قوی هستند. این افراد از موسیقی لذت می‌برند و معمولاً در نواختن سازهای موسیقی و آهنگسازی مهارت دارند.
ویژگی‌های هوش موسیقایی
لذت بردن از آوازخوانی و نواختن سازهای موسیقی
تشخیص آسان الگوها و نت‌های موسیقی
توانایی به خاطر سپردن آهنگ‌ها و ملودی‌ها
درک عمیق از ساختار، ریتم و نت‌های موسیقی
به صداها بسیار حساس هستند از این رو صداها بر روی سیستم عصبی و روانی آن‌ها نقش بسیار تعیین‌کننده ای دارند.
انتخاب‌های شغلی
موسیقیدان
آهنگساز
خواننده
معلم موسیقی
رهبر ارکستر
……………..
شش:  هوش میان فردی
   نقاط قوت:  ارتباط برقرار کردن و درک دیگران کسانی که هوش میان فردی بالایی دارند در تعامل با دیگران و درک آن‌ها قوی هستند. این افراد در سنجش هیجانات، انگیزه‌ها، تمایلات و منظور کسانی که دور و برشان هستند مهارت دارند.
ویژگی‌های هوش میان فردی
مهارت در برقراری ارتباط کلامی
مهارت در ارتباط غیرکلامی
نگاه کردن به موقعیت‌ها از زوایای مختلف
ایجاد روابط مثبت با دیگران
مهارت در فرونشاندن اختلافات در داخل گروه‌ها
انتخاب‌های شغلی
رهبر
مدیر گروه
فیلسوف
مشاور
فروشنده
سیاستمدار
…………..
هفت:  هوش درون فردی
   نقاط قوت:  درون نگری و خودآزمایی کسانی که هوش درون فردی بالایی دارند، آگاهی خوبی از وضعیت هیجانی، احساسات و انگیزه‌های خود دارند. این افراد از خودآزمایی، تخیل روزانه، کندوکاو کردن روابط خود با دیگران و برآورد توانائی‌های فردی خود لذت می‌برند.
ویژگی‌های هوش درون فردی
مهارت در تحلیل نقاط قوت و ضعف خود
لذت بردن از تجزیه و تحلیل نظریه‌ها و ایده‌ها
خودآگاهی زیاد
داشتن درک روشن از ریشه انگیزه‌ها و احساسات خود
انتخاب‌های شغلی
فیلسوف
نویسنده
نظریه‌پرداز
دانشمند
ایده پرداز
مربی
روانشناس
کارشناس الاهیات
موعظه گر ادیان
روحانی
…………….
هشت:  هوش طبیعت‌گرا
   نقاط قوت:  یافتن الگوها و روابطی که با طبیعت وجود دارد هوش طبیعت‌گرا آخرین نوع هوشی است که گاردنر درنظریه خود به هفت نوع قبلی افزوده و با مقاومت و مخالفت بیشتری نسبت به بقیه روبرو گردیده‌است. به گفته گاردنر، کسانی که دارای هوش طبیعت‌گرای بالایی هستند، سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و معمولاً به پرورش، کشف محیط و یادگیری دربارهٔ موجودات علاقه‌مندند. این افراد به سرعت از جزئی‌ترین تغییرات در محیط‌شان آگاه می‌شوند.
ویژگی‌های هوش طبیعت‌گرا
علاقه‌مند به موضوعاتی از قبیل گیاه‌شناسی، زیست‌شناسی و جانورشناسی
مهارت در رده‌بندی و فهرست بندی اطلاعات
لذت بردن از باغبانی، کشف طبیعت، پیاده‌روی و چادر زدن در طبیعت
بی‌علاقگی به یادگیری موضوعات بی‌ارتباط با طبیعت
انتخاب‌های شغلی
زیست‌شناس
حفاظت از محیط زیست
باغبان
مزرعه‌دار
نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر

کاربرد آزمون استعدادیابی گاردنر

      از کاربردهای مختلفت تست هوش چندگانه گاردنر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مشاوره شغلی
مشاوره تحصیلی
برنامه‌ریزی آموزشی و هدایت تحصیلی
استعدادیابی و تعیین استعدادهای شغلی و تحصیلی
استخدام بر مبنای استعداد
منبع:  اینترنت.
……………
   برچسبها:  نظریه هوشها, هوشهای چندگانه, هوارد گاردنر, نقدهای هوش, هوش تصویری, هوش کلامی, هوش منطقی, هوش موسیقایی.
………….
نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
ارگ ایران   http://arq.ir
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
 
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x