Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل بهترین مکانهای گردشگری معنوی هستند،  کاخهایی که درون آن جهل است.  درونی نمی تواند بیرون را ببیند،  چون شیشه ها سیاهی می نمایند،  ولی بیرونی می تواند درون آن را ببیند،  چون شیشه است،  و حتی راحت می تواند آنرا بشکند.  در هزارههای تاریخ،  بارها و بارها بیرونیها کاخهای شیشه ای را شکستند،  و باز هم دگری آمد و ساخت.  تا روزی برسد که دوران تمدن جدید دانایی کامل حاکم شود،  و جهل نابود شود.

کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل

کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل
تصویر نمایی از تالار اصلی عمارت بادگیر در کاخ گلستان تهران ایران،  عکس شماره 4217.
 این برگه بشماره 1448 پیوست لینک زیر است:
کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل
لوگو تاریخمند و اندیشه ورز شویم،  عکس شماره 1607.
کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل

دل نوشته به یاد مایا گمری

با دیکتاتوری به نام ایوانیشویلی
 
من از اعماق شب با تو سخن میگویم.
از دل شهری که هزاران گرجستانی وطن پرست اکنون در خواب نازند.
من از اعماق دلم با تو سخن می گویم،
دلى که سرشار از درک محنت هموطنى که امشب را مانند شب های پیش گرسنه خوابیده است.
من از اعماق امواج طوفانهاى بى رحمى تو، با تو سخن میگویم،  که هرگز تو را قدرت لمس آن نیست.
اکنون تو در کاخ شیشه ایت به ناز خوابیده ای،  جایى که میتوانست مأمن هزاران انسان بى پناه باشد…
اما امروز فقط یک کاخ زیبا و عارى از روح و زندگى است.
بله ، خالی از روح آزادى،
خالى از ادراک نوع دوستى،
و خالى از پنجره هایى که به روى آزادى گشوده میشود.
تو در ایوان خانه ات هزاران گل زیبا پرورده اى، که هرگز بوی عطر ادمیت نمی دهد.
در سرسراى خانه ات تابلوهاى گرانبها دارى،  اما مطمئنم در قلب خالیت حتی یک دوست ندارى.
من از سرزمین مریم و عیسى با تو سخن می گویم،  گرچه تو از درک نام آنها نیز عاجزى.
زمانیکه خون من از سیاهی جهالت تو بر زمین می ریزد،
تصویر کاملى را از کشورم نمایان مى سازد،
همانجایى که ساکارتولو نام دارد ….
اما تو حتی با نام کشور من بیگانه اى ،،،،
برای تو ساکارتولوى زیباى من، دکان فروش ادمیت است،
و براى من عشقى ابدى و پایدار، که تا زمان مرگ با من خواهد بود.
آیا هرگز از پیر زنان دست فروش شهرت پرسیده اى که ایوانیشویلى کیست؟
من مطمئنم نپرسیده اى ….
اما من بارها این نام را همراه با بغض خیس از جنس تنفر شنیده ام.
آنها ثروتمندانى فقیرند ….
و تو فقیرترین و تنها ترین دیکتاتورى که از زمین و زمان هیچ درسى نگرفته.
من از دیارى می آیم که هزاران بار مرا با خاک گرجستان گره زده است،
با مردمى زندگى مى کنم،  که از جنس آدمند،  اما تو در قصر آیینه ات تنها و درمانده اى …
ایکاش روزى به دست فروشان شهرت سرى بزنى.
آنجایى که با غیرت ترین زنان و مردان این سرزمین در سرماى بى رحم زمستان و گرماى طاقت فرساى تابستان فقط براى تهیه قوت روزانه خود با قامتى خمیده اما چو سرو ایستاده اند ….
تو مى توانى جسم مرا زندانى کنى،
اما روح بلند من در میان توده عظیم و پر افتخار وطنم و در کنار مردم غیرتمند گرجستان زندگى میکند.
زیرا من در عمل هزاران بار از تو گرجى ترم.
روز مرگم مردم این دیار تابوتم را با احترام و مردانه به خاک خواهند سپرد،
و من در بهشت ابدى گرجستان آرام خواهم گرفت ….
اما تو همواره تنها و بى دوست زندگى خواهى کرد.
حتى در قصر شیشه ایت ….
الگوى من دختر جوانى است،  که به خاطر آزادى ساکارتولو ، گلوله هاى پلیس مزدورت یک چشمش را از او گرفت.
اگر چه او حتى با یک چشم،  بارها جهان را از تو زیباتر خواهد دید …
تفلیس گرجستان ــ  ایلیا داورى،  از اینجا
کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل

بیدزینا ایوانیشویلی

      تاجر و سیاستمدار گرجی است.  ایوانیشویلی در آوریل ۲۰۱۲ حزب رویای گرجی را تأسیس کرد.  او رقیب اصلی سیاسی رئیس ‌جمهور گرجستان و حزب او منتقد جدی سیاستهای دولت میخیل ساآکاشویلی در گرجستان بشمار میآید.  وی در فهرست ثروتمندترین افراد که توسط مجله فوربس در مارس ۲۰۱۲ منتشر کرد، با ثروتی در حدود ۶٫۴ میلیارد دلار، رتبه ۱۵۳ را به خود اختصاص داد.  وی با این دارایی، ثروتمندترین فرد گرجستان لقب گرفت. او دهمین سیاستمدار ثروتمند جهان است.
      این میلیاردر که ثروت خود را از رانتهای ویژه در روسیه بدست آورده است،  در عرصه سیاسی خواستار بهبود روابط گرجستان با روسیه است.  وی در عین حال بر هواداری حزب رویای گرجستان از سیاستهای غرب‌گرایانه تأکید میکند،  و اعلام کرده که قصد دارد گرجستان را به سمت عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی ناتو،  و بعدها بسوی عضویت در اتحادیه اروپا ببرد.  ایوانیشویلی همچنین خواستار دخالت کمتر دولت در کسب ‌و کار بخش خصوصی،  کمک بیشتر دولت به قشرها کم ‌درآمد،  و کاستن از تنشها با روسیه است.
   نظر انوش راوید:  روسیه جدید شیوه پوتین،  همان پوتین سربازی است،  یعنی تولید تنش در کشور و منطقه و جهان جهت بقای سبک پوتینی.  بهمین جهت یک دولت نمی تواند هم با روش پوتینی باشد و هم روش دمکرات،  این دو روش در تضاد آشکار هستند و اگر در یک راستا گفته و استراتژی شود دروغ  است.
      بیدزینا ایوانیشویلی زاده ۱۸ فوریه سال ۱۹۵۶ در روستای چورویلا واقع در منطقه ایمرتی در غرب گرجستان است.  وی که کوچکترین عضو خانواده محسوب میشود،  در یک خانواده هفت نفره فقیر به دنیا آمد،  و پدرش کارگر کارخانه منگنز بود.  پس از پایان دبیرستان، در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در دانشگاه دولتی تفلیس مشغول به تحصیل شد.  وی در سال ۱۹۸۲ به مسکو عزیمت کرد،  و دوره دکتری اقتصاد خود را در دانشگاه دولتی مهندسی راه ‌آهن مسکو گذراند.
      وی در مجتمعی بر روی تپه‌های تفلیس زندگی میکند که طراح آن معمار معروف ژاپنی، شین تاکاماتسو است،  و این بنا را به سفارش او طراحی کرده‌ است.  ارزش این بنا حدود ۵۰ میلیون دلار است.
   مخالفت با ساآکاشویلی ــ  ایوانیشویلی سرسخت‌ترین مخالف دولت و شخص میخیل ساآکاشویلی است.  ایوانیشویلی معتقد است شیوه ساکاشویلی این است،  که هر چیزی را که دوست ندارد به روس‌ها نسبت دهد.  او همچنین ساکاآشویلی را مسئول جنگ سال ۲۰۰۸ میداند. ایوانشویلی در عرصه ‌های داخلی نیز اختلاف نظرهای جدی با ساکاآشویلی دارد.
      ایوانیشویلی در سال ۲۰۱۲ میلادی، با حزب رؤیای گرجی و همچنین حمایت دیگر احزاب موفق به شکست حزب جنبش اتحاد ملی گرجستان در انتخابات پارلمانی، شهرداریها و ریاست ‌جمهوری شد.
کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل

میخیل ساآکاشویلی

      میخِیلْ نیکُلُزیسْ دْزِ ساآکاشْویلی،   زاده ۲۱ دسامبر ۱۹۶۷ سیاست ‌مدار اوکراینی و پیشتر گرجستانی است.  او از ژانویه ۲۰۰۴ تا نوامبر سال ۲۰۱۳ ریاست جمهوری گرجستان،  و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ فرماندار استان اودسای اوکراین بود.  میخائیل ساکاشویلی در اوکراین متحدان بانفوذی،  از جمله یولیا تیموشنکو،  نخست‌وزیر اوکراین دارد.  وی همچنین بنیان‌گذار و رهبر پیشین حزب جنبش اتحاد ملی گرجستان بود.
       پدرش نیکولوز ساآکاشویلی یک پزشک است،  که در تفلیس به این حرفه اشتغال دارد،  و یک مرکز محلی آب درمانی را مدیریت میکند،  و مادرش هم یک تاریخ ‌دان است.  در طول تحصیل در دانشگاه، خدمت تخفیف داده شده سربازی خود را در واحد بازرسی تیم مرزبانی شوروی در یک فرودگاه بین‌المللی اوکراین شوروی در سال ۱۹۹۰ به پایان رساند.
      سال ۱۹۹۲ از مؤسسه روابط بین‌الملل دانشگاه ملی تاراس شفچنکو کی‌یف فارغ‌التحصیل شد.  در این دانشگاه زمانی که در اعتراض دانشجویی اکتبر ۱۹۹۰ اکراین شرکت داشت،  با پترو پروشنکو دوست بود.  میخیل ساآکاشویلی بعدها به دنبال سرنگونی دولت زویاد گامساخوردیا قبل از دریافت بورسیه در برنامه‌های بورسیه تحصیلی ادموند موسکی از وزارت امور خارجه آمریکا،  به عنوان افسر حقوق بشر شورای موقت دولتی گرجستان فعالیت کرد.
      سال ۲۰۰۳ در پی انقلاب گل رز (بدون خونریزی) رئیس‌ جمهور پیشین گرجستان ادوارد شواردنادزه برکنار شد.  رهبری این انقلاب را ساکاشویلی و هم‌پیمانان سیاسی‌اش بر عهده داشتند.  پس از آن ساکاشویلی در انتخابات سال ۲۰۰۴ به ریاست جمهوری گرجستان رسید.
      ساکاشویلی، در ژانویه ۲۰۰۸ با کسب حدود ۵۳ درصد آراء برای بار دوم ریاست جمهوری گرجستان را در دست گرفت،  ولی مخالفان ساکاشویلی می‌گویند:  در رأی‌گیری تقلب شده‌ است.  مخالفان ساکاشویلی برای سرنگونی دولت او جبهه متحدی با نام «رستگاری» تشکیل داد.  آنها میخواستند از طریق صندوقهای رای، انقلاب به راه بیندازند.
      ساآکاشویلی به زبان‌های گرجی ،فرانسوی ،انگلیسی ،روسی و اکراینی تسلط کامل دارد،  و کمی به آسی و اسپانیایی هم مسلط است.  وی در ۱۳۸۳ خورشیدی برای دیدار با گرجیهای ساکن منطقه فریدن واقع در استان اصفهان به فریدونشهر سفر کرد.
کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل
موضوع تاریخ و جغرافیای گرجستان
      گرجستان فعلی در ادامه پادشاهی ایبری است،  ایبری در واقع ایر بری است،  یعنی ایران ماورای کوه.  سرزمین ایبری و سپس گرجستان در تاریخ زیر نفوذ اداری هخامنشی و اشکانی و ساسانی بودند.  نوع تمدن پادشاهی ساسانی ادامه روند تاریخ گرجستان را شکل داد،  در واقع تمدن پادشاهی ساسانیان مسیحی به گرجستان نقل مکان کرد.  تمام شکلهای پادشاهی و دربار گرجی همانند ساسانیان ترسیم شده است،  در تاریخ نویسی استعماری سعی در حذف این مورد مهم داشتند.
   مهم:  تاریخ ایبری و اران یعنی قفقاز جنوبی،  در راستای تاریخ و جغرافیای تاریخی و فرهنگی ایران است،  و باید با دقت جدید بیشتر مورد پژوهش قرار گیرند،  و دانش و اطلاعات دروغی تاریخ نویسی استعماری از آنها حذف شود.
کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل
تصویر ریزش دیوار برلین توسط دست توانای مردم،  عکس شماره 7071.
……………
   برچسبها:  کاخهای شکستنی, کاخ شیشه ای, شیشه سیاه, جهل سیاه, پادشاهان نادان, تاریخ گرجستان, میخیل ساآکاشویلی, بیدزینا ایوانیشویلی, ایلیا داورى, مایا گمری.
   هشتگها:  #گرجستان.
…………
کاخهای شکستنی با شیشه سیاه جهل
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات و نماشا لینک آن در ستون کناری ارگ ایران
دکتر محمود داوری (ایلیا داوری) از گردشگری و بازرگانی ایرانیان در گرجستان می گوید همراه با مناظری از گرجستان مشروح در http://arq.ir/636
* * * * * * * * * *
……………………….
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین عکسها و مطالب ارگ ایران را بیابید.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجوهای ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
   ــ  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید.
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها،  در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابليا
ابليا
2 سال قبل

گرجستان سرزميني براي كشاورزي  ، و بدين روي به زبان گرجستاني ساكارتولو ناميده ميشد ، يعني سرزمين كشت و كار و گرجيان كارتولي به معناي كشاورز . 

بهزاد کاویانی
بهزاد کاویانی
2 سال قبل

متاسفانه استبداد  برخی سیاسیون و کلا برخی حکومت ها همانند دموکراسی فعلی غرب جهت تامین منافع شخصی است
من نمیدانم دموکراسی ایرانی چیست ولی دموکراسی غربی چیزی به اسم آزادی بیان نمیشناسد



4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x