Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هفت نوشته تازه ارگ ایران

      دودمان آفریغیان آل فریغون آل عراق و کیانهای ایرانی خوارزم و یا آسیای میانه اصطلاحی مطالبی نوشته شده،  که نیاز به پژوهشهای مستقل  دارد.  می توان آنها را در اینترنت و کتابها یافت و مطالعه کرد،  و به پژوهش علمی گرفت،  کاری که مشغول هستم و بزودی در همین برگه منتشر می کنم.

دودمان آفریغیان آل فریغون آل عراق

دودمان آفریغیان آل فریغون آل عراق
تصویر نقشه حکومت دودمان آفریغیان،  عکس شماره ۳۲۱۲
دودمان آفریغیان آل فریغون آل عراق
لوگو تخصصی و تخصصی تر باشیم،  عکس شماره ۱۵۲۹.
این برگه شماره 1334 پیوست لینک زیر است:
. . . ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .
دودمان آفریغیان آل فریغون آل عراق
دودمان آفریغیان آل فریغون آل عراق
      آفریغیان یا با نامهای دیگر مانند،  آل افریغ، افریغیان کاث، آل عراق،  کیان کهن ایرانی از پادشاهان خوارزم،  از نیمه دوم هزاره پنج تا قرن ۶۱ گاه ایرانی بودند.  مرکز فرمانروایی آنها شهر کاث یا خاص در خاور آمودریا بود.  این کیان ایرانی فارسی زبان ریشه خود را به کیخسرو می‌رساندند.
      پس از افریغ، سردودمان آفریغیان افریغ بود،  و تا پایان دوره فرمانروایی آل عراق بر خوارزم، بیست و یک شاه از این دودمان بر خوارزم فرمانروایی کردند.
   نام پادشاهان:  بغذه، سخسک، اسکجموک یکم، ازکاجوار یکم، شاوش، خامکری، بوزکار، ارثموخ، سخر دوم، شیری، ازکاجوار دوم، اسکجموک دوم، شاوشفرن، برکسیاثه (پرکسیاثه)، عبدالله بن برکسیاثه، منصور بن عبدالله، عراق بن منصور، محمد بن عراق، ابو سعید احمد بن محمد، ابو عبدالله محمد بن احمد.
  ــ  آفریغ = آف راغ = آب کوهستان.
  ــ  عراق = اراک = ایران کوهستانی.  مشروح در اینجا.
      اینگونه که از ریشه نام این کیان ایرانی پیداست،  ابتدا آنها از کوهستان بودند،  که در آن رودخانه ای خروشان جریان داشت.
      این فرمانروایان در دورانی از حکومت خود تحت حمایت سامانیان بودند،  و سرانجام به دست سلطان محمود غزنوی منقرض شدند.
      واژه مکانی فریغون در شمال افغانستان کنونی تا خوارزم و ماوراءالنهر رواج داشته‌ است.  نویسنده حدودالعالم که اثر خود را در ۳۷۲ق/۹۸۲م نوشته،  و آن را به ابوالحارث محمدبن احمد مشهورترین فرمانروای این سلسله تقدیم داشت.  می‌گوید پادشاهان کنونی گوزگانان از اولاد فریدون پادشاه افسانه‌ای ایران باستان اند.
      تشابه نام فریغون با فریدون و گفتار نویسنده حدودالعالم مایه آن شده،  که برخی از خاورشناسان گفته‌اند،  اگر پیوندی میان فریغونیان و خوارزمیان در کار باشد،  می‌توان سلسله نسب آنها را به فریدون پیشدادی یا سیاووش کیانی رساند.
……………
   برچسبها:  دودمان آفریغیان، آل فریغون، آل عراق، آفریغ.
………….
دودمان آفریغیان آل فریغون آل عراق
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
هزاران سال رفت و آمد و حمل بار و تجارت در ایران و قاره کهن و شمال آفریقا، با شتر و کاروانهای زنجیره ای از شتر بود، مشروح در http://arq.ir/373
* * * * * * * * * * 
……………………….
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
ارگ ایران   http://arq.ir
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آزاده
آزاده
2 سال قبل

طبق تحقیقاتی که داشتم اسراییل=ازراییل=ازر+اییل(ایل)=ایل آتش ،اینها کوردان اریایی بودند وبنی اسراییل واقعیند چرا که اینها ایل آتش یا ایل ابراهیم ع هستند وبدین لقب شهره شدند که ابراهیم اتش را گلستان کرد وابراهیم درغرب ایران می زیست نامش ازبن پرهام است وایرانی است چونانکه عمویش نیز تارخ نام دارد لذا بیشترانبیا که نوادگان اویند کورد واریایی هستند ،اینکه بیشتر پیامبران درایران آرامگاه دارند برهانی براین سخن است داود درایران می زیسته وارامگاهش روستای داود پیغمبر است نه اورشلیم اینها دروغهای اسراییلیهای جعلی وسامی نژاد است اصلا ایشان درهنگامه موسی که اونیزایرانی بود دریمن زیست می کردند زبانشان عربی بود بعدها به ایران امدند زبانشان درمجاورت همین کوردهای اسراییلی ازعربی به عبری بدل گشت وسپس باهم به فلسطین کوچ کردند درواقع موسی اریاییهای زیرظلم وستم پادشاهان دراویدی نژاد عیلام نجات داد درواقع مصر همین حوالی ایلام وخوزستان بوده است، وسپس انها رابه سرزمینی با نام کنعان درایران کوچ داد؟ اهرام درواقع همین نیایشگاه چغازنبیل است چرا که مصریها دران هنگامه اجر را درکوره پخت نمی کردند ولی درقران به این مورد اشاره گشته است. گویند اینکه پیامبرگفته مهدی یا دراصل سوشیانت جسم بنی اسراییل دارد مراد این اسراییلیهای کورد می باشد درواقع کلا سرزمین فلسطین یک جعل تاریخی وسرزمین دجال است وایران سرزمین پیامبران است!!



2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x