Skip to main content

بایگانی ماهانه ارگ ایران همراه تعداد نوشته ها

هزارپای لنگ دراز Scutigera صدپا یا هزارپا،  با نام هزاپای لنگ دراز یا هزاپای خانگی،  با قد حدود ۵ سانتیمتر و ۱۵ جفت پا،  جانور طبیعی غار های تاریک مناطق جنگلی و مرطوب می باشد.

هزارپای لنگ دراز Scutigera

هزارپای لنگ دراز
تصویر هزارپای لنگ دراز در راویدسرا،  عکس شماره ۴۹۹۴.
هزارپای لنگ دراز
لوگو درک و عشق به طبیعت آینده بشر را تضمین می کند،  عکس شماره ۱۵۲۸.
این برگه پیوست لینک زیر است:
هزارپای لنگ دراز Scutigera
هزارپای لنگ دراز Scutigera
      هزارپای لنگ دراز Scutigera صدپا یا هزارپا،  با نام هزاپای لنگ دراز یا هزارپای خانگی،  با قد حدود ۵ سانتیمتر و ۱۵ جفت پا،  جانور طبیعی غار های تاریک مناطق جنگلی و مرطوب می باشد.  همچنین در این قبیل مناطق به خانه های مردم راه یافته،  و به هزار پای خانگی معروف شده است.
      روزها در میان شکافها پنهان می شود،  و شبها برای خورد و خوراک بیرون می آید،  آنها شکارچیان شبانه هستند.  از روشنایی و نور لامپها فراری هستند،  و تاریکی مطلق را می پسندند،  چشم ندارند و شاخک های بلند حس لامسه قوی وسیله تماس،  و حس بویایی آنها می باشد.
     لامپ با نورهای رنگی بویژه قرمز را تشخیص نمی دهند،  و با روشن کردن نور قرمز آنها نمی ترسند و فرار نمی کنند،  و می توان حرکات آنها را بررسی کرد.  بمجرد روشن کردن لامپ معمولی و نور با سرعت ۴ متر بر ثانیه فرار می کنند،  تا بسمت شکافی در تاریکی بروند،  اما بعد از هر یکی یا دو متر لحظه ای توقف می کنند،  تا بوسیله حس لامسه و پاهای خود موقعیت سنجی نمایند.
هزارپای لنگ دراز
تصویر هزارپا  Scutigera  این نوع را خانگی هم می گویند،  عکس شماره ۸۱۳۲.
عمر آنها ۳ تا هفت سال است،  بچه های آنها نسخه ای از بزرگترها هستند،  در ایران درباره تولید مثل آنها هیچ تحقیقاتی صورت نگرفته،  اما در اروپا فصل بهار تخم ریزی دارند،  و با ترشح ماده سمی ضد باکتری و قارچ از تخمها حفاظت می کنند.  اسکوتی گرا با استفاده از پاهای بلندش شکارچی قابلی است،  هنگام حرکت با پاهای خود محیط را حس و شکار را از میان حشرات انتخاب می کند.
      آنها شکار های بزرگ چون زنبورها و سوسکهای درشت را نیش می زنند و عقب می روند تا زهر اثر کند.  در ادامه تحقیقات انوش راوید در چلاسر و جل گفته می شود،  اساساً آنها زیر سنگ های بزرگ،  کپه های چوب و کود مخلوط،  بصورت دسته ای زندگی می کنند.  زیر زمین خانه ها،  حمام و دستشویی،  و زیر ظرفشویی آشپزخانه و جاهای متمایل به مرطوب بسر می برند.
      شبها برای شکار و خورد و خوراک،  به اتاق خواب و آشپزخانه و نهار خوری سر می زنند.  علاقه ای به گزیدن انسان ندارند،  اما در صورت گزیدن اثرات دردناک و حتی خطرناک دارد،  باید به این مسئله توجه داشت،  گاهی از گزیدگیهای حشرات سمی،  از Scutigera  یا   Pedrus است،  و سپس به معالجه اقدام شود،  در این باره هم در ایران تحقیقات علمی صورت نگرفته است.
      برای از بین بردن هزارپای خانگی و یا کم کردن جمعیت آنها،  از بین بردن جاهای مرطوب در خانه،  و تعمیرات شکافها و نقاطی است،  که محل تجمع این حشرات می باشد.  پاشیدن سم سوین در حاشیه فرشها و گوشه و کنار منزل نیز وسیله ای دیگر برای مبارزه با این حشره می باشد.  امید است دانشجویان گرایش مربوطه نسبت به تحقیقات بیشتر و مفصل در باره این قبیل حشرات تحقیق مستقل داشته باشند،  و جهت استفاده عمومی در اینترنت منتشر نمایند.
 ……………
   برچسبها:  هزارپا، هزارپای لنگ دراز، Scutigera.
………….
هزارپای لنگ دراز Scutigera
مستند های مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
……………………….
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
ارگ ایران   http://arq.ir
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
11 ماه قبل

ممنونم از مطالب خوبتون . تو خونمون هست این هزارپا گیلان هستم خیلی چندش و ترسناکن خیلی هم سرعت حرکتشون زیاده . الانم که فهمیدن که گوشت خواره نیش هم میزنه????



2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x